Programplaner og emneplaner - Student
RAB3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods and Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Radiografer arbeider innenfor et komplekst helse- og velferdssystem. Samfunnet forventer at radiografer kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematisk kvalitetsforbedring, som hever kvaliteten til tverrprofesjonell og/eller radiografifaglig virksomhet. I bachelorprosjektet får studenten fordype seg i et avgrenset forskningsområde, og mulighet for å utvikle samarbeidskompetanse som er nødvendig i fagutvikling. Fagutviklings- og forskningsprosesser stiller også krav til kritisk tenkning, strukturert arbeid, og kunnskap om hvordan gå fram for å implementere ny kunnskap i praksis. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder som er relevant for radiografifaglig forskning og kvalitetsforbedringsarbeid
Ferdighet
Studenten kan
- utføre grunnleggende statistiske analyser
- utarbeide en prosjektbeskrivelse
- formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme
- utdype problemstillingens relevans for radiografi og redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor et bestemt tematisk område
- formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i en problemstilling
- besvare en problemstilling med en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og tidligere relevant forskningsfunn i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene
- begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data
- gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for implikasjoner av utviklingsarbeid for radiografers fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehov og behov for videre forsknings- eller utviklingsarbeid
- formidle resultater i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om metodisk gjennomføring
- reflektere over styrker og svakheter ved bruk av ulike metoder i prosjektgjennomføringen
- dokumentere gjennomføring av et prosjekt og reflektere rundt samarbeid ved hjelp av en prosjektlogg
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, seminarer, veiledning, workshop og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale arbeids- og undervisningsformer benyttes for å muliggjøre digital utveksling og internasjonalt samarbeid mellom norske og utenlandske studenter.
Bacheloroppgaven utføres normalt i grupper på 4 studenter. Dersom prosjektet har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen også inkludere en student fra et annet bachelorprogram, dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette.
Studentene samles til seminar i løpet av prosjektperioden. Midtveis samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring. Studentene får tildelt veileder etter å ha valgt tema for oppgaven. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studentgruppen i forkant av veiledningstimen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektbeskrivelse etter gitte kriterier. Prosjektbeskrivelsen må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes.
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering:
Del 1) Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på normalt 4 studenter. Oppgaven skal være på inntil 4500 ord for kvantitative oppgaver og inntil 6000 ord for kvalitative oppgaver
Del 2) Muntlig eksamen om bachelorprosjektet, inntil 45 minutter per gruppe
Den skriftlige eksamen (del 1) må være vurdert til A-E før studenten kan fremstille seg til muntlig eksamen (del 2). Den skriftlige oppgaven gis en midlertidig karakter. Det gis individuell karakter etter muntlig eksamen. Karakteren kan justeres med inntil en karakter, opp eller ned, eller forbli uendret.
Det kan fremsettes klage over karaktersettingen på den skriftlige delen av eksamen. Ved endring av karakter på den skriftlige oppgaven, må studenten(e) opp til ny muntlig høring.
Ved ny og utsatt eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet (del 1) vurderes til F, har studenten(e) rett til å levere inn omarbeidet versjon èn gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala: A-F.
Sensorordning
Del 1) Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Del 2) Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.