EPN-V2

RAB3110 Advanced Computed Tomography Imaging and digital health Technology Course description

Course name in Norwegian
Fordypning i CT og digital helseteknologi
Study programme
Radiography Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description
Course history

Introduction

Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og har økt i omfang de senere år. Fordypningsemnet i CT har fokus på protokollutvikling, nye trender innenfor parametervalg, postprosessering og analyse av bildemateriale. Emnet er utviklet med søkelys på ny teknologi og fordypning i innovative bildeopptaksmetoder.

Required preliminary courses

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • reflektere over hvordan digital teknologi påvirker samfunn og individ
  • forklare betydningen av teknologisk innovasjon og utvikling for likeverdige helsetjenester og bærekraftig utvikling
  • forklare de generelle prinsippene for CT-optimalisering med hensyn til bildekvalitet og stråledose
  • forklare den kliniske anvendelsen av de ulike protokollene
  • forklare optimalisering av kontrastmiddelundersøkelser ved hjelp av ny teknologi
  • forklare prinsipper for brukerorientert design/tilnærminger for å optimalisere bruken av ny teknologi innen radiologi
  • forklare avanserte bildebehandlingsmetoder i CT-undersøkelser
  • vurdere og forklare avanserte CT-prosesseringsteknikker for å forbedre bildekvalitet og diagnostisk informasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og diskutere sentrale bærekraftutfordringer med digitale helseteknologier
  • gi eksempler på lokale og globale teknologiske forskjeller, både generelt og i forhold til eget fagfelt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere digital informasjonsflyt og kjenne til algoritmene som styrer denne.
  • diskutere rollen til CT i bildediagnostikk i nåtid og i fremtiden
  • vurdere innovasjonens rolle innen CT

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene omfatter, forelesninger, seminar, ferdighetstrening og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanlagte seminarer og ferdighetstrening

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Studiet Praktisk pedagogikk for i fagskolen 2 skal gi grunnleggende lærerkompetanse og videreutvikle lærerrollen for arbeid i fagskolen. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin lærerrolle ved å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere undervisnings- og læringsarbeid. De skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læringsaktiviteter på egen arbeidsplass. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet.

 

Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Fagskolene har voksne studenter. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.

 

Studiet organiseres som et deltidsstudium over to semester. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger.

Overlapping courses

Studiet retter seg mot alle som er knyttet til undervisning eller veiledning i fagskolen. Søker må ha et tilsettingsforhold til en fagskole og jobbe med undervisning eller veiledning for voksne, og må dokumentere dette gjennom en avtale/kontrakt fra fagskolen.