Programplaner og emneplaner - Student
RAB3110 Fordypning i CT og digital helseteknologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Advanced Computed Tomography Imaging and digital health Technology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og har økt i omfang de senere år. Fordypningsemnet i CT har fokus på protokollutvikling, nye trender innenfor parametervalg, postprosessering og analyse av bildemateriale. Emnet er utviklet med søkelys på ny teknologi og fordypning i innovative bildeopptaksmetoder.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- reflektere over hvordan digital teknologi påvirker samfunn og individ
- forklare betydningen av teknologisk innovasjon og utvikling for likeverdige helsetjenester og bærekraftig utvikling
- forklare de generelle prinsippene for CT-optimalisering med hensyn til bildekvalitet og stråledose
- forklare den kliniske anvendelsen av de ulike protokollene
- forklare optimalisering av kontrastmiddelundersøkelser ved hjelp av ny teknologi
- forklare prinsipper for brukerorientert design/tilnærminger for å optimalisere bruken av ny teknologi innen radiologi
- forklare avanserte bildebehandlingsmetoder i CT-undersøkelser
- vurdere og forklare avanserte CT-prosesseringsteknikker for å forbedre bildekvalitet og diagnostisk informasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og diskutere sentrale bærekraftutfordringer med digitale helseteknologier
- gi eksempler på lokale og globale teknologiske forskjeller, både generelt og i forhold til eget fagfelt
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere digital informasjonsflyt og kjenne til algoritmene som styrer denne.
- diskutere rollen til CT i bildediagnostikk i nåtid og i fremtiden
- vurdere innovasjonens rolle innen CT
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter, forelesninger, seminar, ferdighetstrening og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanlagte seminarer og ferdighetstrening
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
This course introduces students to the concept and complexity of experience. Experience is understood as a series of complex interactions between humans and their technological, social, and natural environments, which users interpret into general impressions. The course addresses this complexity by introducing multifaceted approaches to designing for the experience of products and/or services.
Students will be invited to explore practical design concepts concerning socio-cultural contexts, technological interface interactions, and the phenomenology of experience, as well as employing theoretical approaches to engaging users. These explorations will include applied experiments and design iterations through testing and scenario building. To create more meaningful experiences, issues of user motivation, mastery, and well-being will take central focus in revisions and discussions.
Vurderingsuttrykk
On successful completion of this course the students are expected to have these learning outcomes acquired:
Knowledge:
The candidate can
- discuss and describe user experience using phenomenological, cognitive and behavioral theoretical concepts
- choose relevant methods for exploration of design for experience
Skills:
The candidate can:
- organize and plan design process using phenomenological, cognitive and behavioral theoretical concepts
- implement experiments, user testing and probing in lab conditions and in the field
- design product features and service components considering experience as a key factor
- critically assess their designs, product features, service components and implications of the design intervention for the experience
General competence:
The candidate can:
- critically assess wider societal perspective about the effect of experience of products and services
- practice evaluation of ethical issues and cultural relevance when conceptualizing and developing design for experience
Sensorordning
The most important teaching and learning methods for this course are workshops, lectures, group work, studio courses and tutoring.
Emneoverlapp
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- One note of reflection. Maximum 1000 words.