EPN-V2

RAB3000 Radiografi som profesjon Emneplan

Engelsk emnenavn
The Professional Radiographer
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Radiografens rolle, oppgaver og ansvar er i stadig endring som følge av nye helsepolitiske føringer og samfunnsutvikling generelt. Dette gjelder blant annet forventninger knyttet til faglig oppdatering, spesialisering, tverrfaglighet, samarbeidsevne og fagutvikling. En undersøkelse av en multitraumepasient er et typisk eksempel på en situasjon som krever at man er faglig oppdatert, og at man kan arbeide tverrfaglig sammen i et team.

    Fagformidling er en sentral del av dette emnet og er viktig for forståelsen for faget og fagutvikling. Fagformidling vil ha ulike former som veiledning eller undervisning av studenter, skriftlig og muntlig presentasjon til fagmiljøet, samt informasjon til ulike pasientgrupper.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har forståelse for profesjonens oppgaver og ansvarsområder i et organisatorisk, administrativt og samfunnsmessig perspektiv
    • kan beskrive rutiner for avvikshåndtering innen bildediagnostikk
    • kan gjøre rede for kliniske symptomer og sykdomstegn, rutiner og tiltak ved akuttmedisinske situasjoner
    • har kunnskap om etiske refleksjonsmodeller
    • har kunnskap om veiledningsteorier og veiledningsmetoder

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende etiske refleksjonsmodeller i problemstillinger innen radiografi
    • formidle sentralt fagstoff og veilede brukere, pasienter og pårørende, samt relevant helsepersonell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
    • vurdere og drøfte forholdet mellom kvalitet og produktivitet innen bildediagnostikk
    • vurdere teknologiens rolle i et yrkesetisk perspektiv
    • diskutere kunnskapsbasert praksis som metode for å forbedre og utvikle radiografifaglig praksis
    • reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på egen yrkesutøvelse
    • diskutere oppgaveglidning og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikk
    • vurdere og iverksette nødvendige tiltak i akuttmedisinske situasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere etiske problemstillinger innen radiografi
    • kan vurdere radiografens profesjonelle rolle og ansvarsområde knyttet til berettigelse, optimalisering og sikkerhet
    • har innsikt i nasjonal og internasjonal profesjonsutøvelse
    • kan reflektere over betydningen av tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid på tvers av virksomheter og nivåer
    • kan diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid under veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening
    • Individuell flervalgstest i akuttmedisin, inntil 1 time etter nærmere gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-4 studenter, inntil 3000 ord. Varighet: tre dager.

    Ny vurdering/eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til "Ikke Bestått", har studentene anledning til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.