Programplaner og emneplaner - Student
RAB3000 Radiografi som profesjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Professional Radiographer
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering til alle besvarelser.
Forkunnskapskrav
Berit Bergheim og Stine Harstad
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse for profesjonens oppgaver og ansvarsområder i et organisatorisk, administrativt, samfunnsmessig og globalt perspektiv
- kan beskrive rutiner for avvikshåndtering innen bildediagnostikk
- kan gjøre rede for kliniske symptomer og sykdomstegn, rutiner og tiltak ved akuttmedisinske situasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- beherske bruk av etisk refleksjonsmodell i problemstillinger innen radiografi
- innhente, kritisk vurdere og integrere relevante teorier, teknikker og ferdigheter innen veiledning
- vurdere og drøfte forholdet mellom kvalitet og produktivitet innen bildediagnostikk
- vurdere teknologiens rolle i et yrkesetisk perspektiv
- diskutere kunnskapsbasert praksis som metode for å forbedre og utvikle radiografifaglig praksis
- reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på egen yrkesutøvelse
- diskutere oppgaveglidning og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikk
- utføre ulike former for fagformidling tilpasset brukere, pasienter og pårørende, samt fagmiljø
- vurdere og iverksette nødvendige tiltak i akuttmedisinske situasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere etiske problemstillinger innen radiografi
- vurdere radiografens profesjonelle rolle og ansvarsområde knyttet til berettigelse, optimalisering og sikkerhet
- reflektere rundt radiografiprofesjonens rolle i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- reflektere rundt kunstig intelligens og innovasjon i radiografi
- formidle betydningen av tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid på tvers av virksomheter og nivåer
- diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid under veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger
- individuell flervalgstest i akuttmedisin, inntil 1 timer etter nærmere gitte kriterier
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, inntil 3 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Fritekstoppgave: Hver besvarelse vurderes av en intern sensor.
Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.
Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling.