EPN-V2

RAB3000 Radiografi som profesjon Emneplan

Engelsk emnenavn
The Professional Radiographer
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering til alle besvarelser.

Forkunnskapskrav

Berit Bergheim og Stine Harstad

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for profesjonens oppgaver og ansvarsområder i et organisatorisk, administrativt, samfunnsmessig og globalt perspektiv
  • kan beskrive rutiner for avvikshåndtering innen bildediagnostikk
  • kan gjøre rede for kliniske symptomer og sykdomstegn, rutiner og tiltak ved akuttmedisinske situasjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • beherske bruk av etisk refleksjonsmodell i problemstillinger innen radiografi
  • innhente, kritisk vurdere og integrere relevante teorier, teknikker og ferdigheter innen veiledning
  • vurdere og drøfte forholdet mellom kvalitet og produktivitet innen bildediagnostikk
  • vurdere teknologiens rolle i et yrkesetisk perspektiv
  • diskutere kunnskapsbasert praksis som metode for å forbedre og utvikle radiografifaglig praksis
  • reflektere over hvordan politiske rammer har innvirkning på egen yrkesutøvelse
  • diskutere oppgaveglidning og overforbruk av tjenester innen bildediagnostikk
  • utføre ulike former for fagformidling tilpasset brukere, pasienter og pårørende, samt fagmiljø
  • vurdere og iverksette nødvendige tiltak i akuttmedisinske situasjoner

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere etiske problemstillinger innen radiografi
  • vurdere radiografens profesjonelle rolle og ansvarsområde knyttet til berettigelse, optimalisering og sikkerhet
  • reflektere rundt radiografiprofesjonens rolle i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • reflektere rundt kunstig intelligens og innovasjon i radiografi
  • formidle betydningen av tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid på tvers av virksomheter og nivåer
  • diskutere profesjonalitet ut fra teori og praksiserfaringer

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid under veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger
  • individuell flervalgstest i akuttmedisin, inntil 1 timer etter nærmere gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, inntil 3 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Fritekstoppgave: Hver besvarelse vurderes av en intern sensor.

Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling.