Programplaner og emneplaner - Student
RAB2200 Barneradiografi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Peadiatric X-ray
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Barneradiografi omhandler undersøkelser og behandling av barn. Barn er en sårbar pasientgruppe, og hvor undersøkelser av barn byr på helt andre utfordringer enn undersøkelser av voksne. Barn er særlig strålefølsomme, og som radiografer må man kunne ta hensyn til spesielle anatomiske forhold, ha kunnskap om de vanligste patologiske prosessene hos barn og kunne tilpasse radiografiske teknikker. Samtidig skal barn og pårørende bli ivaretatt i tråd med gjeldende lover og forskrifter. En sentral del av dette emnet omhandler barnemishandling, hvor radiografer har en viktig rolle i diagnostiseringen.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare barns utviklingstrinn
- gjøre rede for ivaretagelse av barn og pårørende ved undersøkelse- og behandlingssituasjoner innen bildediagnostikk
- gjenkjenne barns anatomi og hvordan dette fremstår bildediagnostisk
- beskrive de vanligste patologiske tilstandene i thorax, abdomen, urinveier og bevegelsesapparatet hos barn
- forklare og vurdere ulike prinsipper og teknikker som benyttes ved bildediagnostiske undersøkelser og behandling av barn, inkludert eksponeringsteknikk, sedering, immobilisering og avledning
- forklare strålebiologiske effekter og strålevern ved undersøkelser av barn
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere berettigelse og modalitetsvalg ved undersøkelser av barn
Generell kompetanse
Studenten kan
- referere til aktuelt lovverk og vurdere etiske dilemmaer tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser og behandling av barn
- gjenkjenne tegn og vurdere igangsetting av tiltak ved mistanke om barnemishandling
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver. På seminarer arbeider studentene i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen i gruppe på 2-4 studenter, inntil 45 minutter per gruppe. Studentene får utlevert case to uker før eksamen som grunnlag for muntlig eksamen.
Ved ny og utsatt eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Muntlig eksamen: ett blankt A4 ark blir utdelt under muntlig eksamen til notater under forberedelsestiden
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
The student must have been admitted to the study programme.;
Emneoverlapp
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;
Knowledge;
The student;
- understands the history of the profession of radiographer and its contemporary practice in a national and international context
- can describe how radiographers work and what characterises the practice of radiography
- can explain the main principles of patient communication;
- can refer to relevant ethical theories and professional ethics
- can describe the content and function of professional ethical guidelines
- can describe the steps of evidence-based practice;
- can describe laws, regulations and principles related to radiation protection;
- can explain the concept of ionising radiation;
- can explain how electromagnetic radiation and particle radiation are formed
- can explain the X-ray spectrum used for conventional radiography and mammography
- can describe interactions between X-rays and tissue/matter;
- can explain the concept of radiation doses;
- can describe the components of a conventional X-ray equipment, its structure and how it works;
- can explain how radiation is detected;
- can explain and describe the structure of digital images
- can explain factors that affects image quality
- can explain the relationship between optimal image quality and radiation dose;
- can describe the image storage system Picture Archiving and Communication System (PACS)
- can describe different aspects of post-processing
- can describe different organs’ radiosensitivity;
Skills;
The student can
- handle safe use of X-ray equipment as regards radiation risk
- identify the elements of an X-ray laboratory;
- explain and apply different types of filters, grids and their placement in the X-ray equipment
- apply knowledge of challenges relating to communication with patients, next of kin and colleagues;
General competence;
The student can
- understand basic radiation physics related to ionising radiation;
- understand the fundamental principles of radiation protection
- use an X-ray laboratory;