EPN-V2

RAB1400 Computer Tomografi (CT) Emneplan

Engelsk emnenavn
Computed Tomography (CT)
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og i senere år har antall CT-undersøkelser i bildediagnostikken økt. For radiografer er det viktig å ha høy kompetanse innen CT. I emnet inngår kunnskap om strålevern, dosebesparende teknikker, ivaretagelse av pasient, snittanatomi og bildeanalyse.

Forkunnskapskrav

Klassisk mekanikk danner grunnlag for konstruksjon av alle maskintekniske komponenter. Dette emnet inneholder statikk og fasthetslære, det vil si hvordan man håndterer krefter på konstruksjoner og hvordan man utfører analyser og dimensjonering av dem.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten kan

  • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT 
  • forklare hvordan scan-parametre, rekonstruksjons-parametere og dosemodulering ved CT-undersøkelser innvirker på bildekvalitet og stråledose 
  • gjøre rede for dannelsen av CT-bilder
  • forklare bearbeiding av CT-bilder, slik som 2D-prosessering og 3D-visualisering 
  • beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for CT-undersøkelser 
  • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved CT-undersøkelser med kontrast
  • beskrive hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern på CT
  • beskrive prinsipper og metoder for kvalitetskontroll og kalibrering av CT 
  • forklare hvordan naturlig og medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen spesielt 
  • beskrive hvordan celler og DNA påvirkes av ioniserende stråling 
  • beskrive risiko ved bruk av ioniserende og ikke-ioniserende stråling
  • beskrive enkle prosedyrer for kvalitetskontroll på CT 

Ferdigheter  

Studenten kan  

  • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT-bilder 
  • beregne effektiv dose ut fra doselengde-produkt (DLP)  
  • sammenligne stråledoser fra CT-undersøkelser med nasjonale referanseverdier 
  • anvende ulike metoder for bildeprosessering 

Generell kompetanse   

Studenten kan

  • diskutere muligheter og begrensninger ved CT i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, utarbeidelse av rapporter og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan teorien som ligger til grunn for klassisk mekanikk
  • har forståelse for sammenhengen mellom belastninger og styrkeegenskapene til en konstruksjon
  • har kunnskap om krefter på plane konstruksjoner
  • har kunnskap om grafisk og analytisk analysemetode
  • har kunnskap om krefter på konstruksjoner satt sammen med ledd
  • har kunnskap om analyse av tau- og wiresystemer
  • har kunnskap om enkle plane fagverkskonstruksjoner
  • har kunnskap om friksjonskrefter
  • har kunnskap om tverrsnittsanalyse av bjelkeprofiler
  • har kunnskap om snittkrefter og normal, bøye og skjærspenninger
  • har kunnskap om knekking av staver

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre analyser og dimensjonere enkle konstruksjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre en strukturanalyse av enkle bjelkekonstruksjoner
  • kjenner arbeidsmetodikken ved gjennomføring av en strukturanalyse
  • kan planlegge og gjennomføre en strukturanalyse og de kan dokumentere arbeidet

Vurdering og eksamen

Forelesninger og øvinger.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 9 av 12 øvinger
  • To godkjente laboratorierapporter

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Sensorordning

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Emneoverlapp

Gradert skala A-F.