EPN

RAB1400 Computer Tomografi (CT) Emneplan

Engelsk emnenavn
Computed Tomography (CT)
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og i senere år har antall CT-undersøkelser i bildediagnostikken økt. For radiografer er det viktig å ha høy kompetanse innen CT. I emnet inngår kunnskap om strålevern, dosebesparende teknikker, ivaretagelse av pasient, snittanatomi og bildeanalyse.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:    

Kunnskap    

Studenten kan  

  • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT   
  • forklare hvordan scan-parametre, rekonstruksjons-parametere og dosemodulering ved CT-undersøkelser innvirker på bildekvalitet og stråledose   
  • gjøre rede for dannelsen av CT-bilder 
  • forklare bearbeiding av CT-bilder, slik som 2D-prosessering og 3D-visualisering   
  • beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for CT-undersøkelser   
  • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved CT-undersøkelser med kontrast  
  • beskrive hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern på CT
  • beskrive prinsipper og metoder for kvalitetskontroll og kalibrering av CT   
  • forklare hvordan naturlig og medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen spesielt   
  • beskrive hvordan celler og DNA påvirkes av ioniserende stråling   
  • beskrive risiko ved bruk av ioniserende og ikke-ioniserende stråling
  • beskrive enkle prosedyrer for kvalitetskontroll på CT   

Ferdigheter    

Studenten kan    

  • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT-bilder   
  • beregne effektiv dose ut fra doselengde-produkt (DLP)    
  • sammenligne stråledoser fra CT-undersøkelser med nasjonale referanseverdier   
  • anvende ulike metoder for bildeprosessering   

Generell kompetanse   

Studenten kan

  • diskutere muligheter og begrensninger ved CT i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, utarbeidelse av rapporter og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:    

  • minimum 90 % tilstedeværelse på timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger   
  • ferdighetsrapport i gruppe på inntil 6 studenter. Omfang: 600 ord
  • individuell flervalgstest etter gitte kriterier 

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 3 timer   

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.   

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F   

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven.

Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Emneoverlapp

4 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.