EPN-V2

RAB1360 Konvensjonell radiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Radiographic Imaging
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omhandler radiografiske teknikker og metodiske prinsipper knyttet til konvensjonell røntgen, der skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av undersøkelsene. Strålevern og praktiske strålevernsprinsipper er også sentralt i emnet. Nyutdannede radiografer forventes å kunne utføre disse undersøkelsene selvstendig og i samsvar med faglige kriterier. Dette omfatter ivaretakelse av pasientens behov for kommunikasjon og omsorg, og viktigheten av å forholde seg til pasientens sykdom eller skade, samt å kunne fremstille og beskrive diagnostisk bildemateriale.

Deler av emnet består av praksisstudier ved bildediagnostiske avdelinger. Sentralt i praksisstudiene er konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax, hvor studentene opparbeider praktisk erfaring i gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser på en forsvarlig måte. Praksisstudiene gir studenten erfaring i å ivareta både de tekniske og omsorgsmessige aspektene ved arbeidet basert på aktuell teori.

Emnet går over 11 uker hvor de første 5 ukene består av teori og ferdighetstrening, mens de resterende 6 ukene består av praksisstudier, der studentene skal få erfaring i å planlegge, utføre og evaluere radiografi. Det vektlegges at studentene blir kjent med yrket tidlig i studiet og har praksis i alle tre studieår.

Utdanningens praksisplasser ligger i hovedsak i Oslo, Akershus og Østfold. Studentene må påberegne pendling i minst en av utdanningens praksisperioder. Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Forkunnskapskrav

Følgende må være bestått for å kunne påbegynne emnet og fremstille seg til skriftlig eksamen i RAB1360:

  • Bestått emne RAB1210 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse
  • Bestått arbeidskrav i RAB1100 Strålefysikk og radiografi

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive generelle patologiske prosesser og mikroorganismers forekomst og vekst
  • forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • forklare smittekjeden, de hygieniske retningslinjene og hvordan sykehusinfeksjoner kan forebygges
  • beskrive behandlinger ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • gjøre rede for ivaretakelse av pasienter med sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende konvensjonelt røntgenutstyr
  • vurdere og begrunne valg av eksponeringsparametere ved konvensjonelle røntgenundersøkelser
  • utføre enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser
  • beregne effektiv dose ut fra dosearealprodukt (DAP)
  • vurdere faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved thorax- og skjelettundersøkelser
  • beskrive og vurdere bildekriterier for thorax- og skjelettundersøkelser
  • utføre bildebehandling og bildeprosessering
  • anvende hygieniske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå og utføre praktiske strålevernsprinsipper
  • gi faglige begrunnelser for hvordan skjelett- og thoraxundersøkelser gjennomføres
  • sammenlikne stråledoser fra konvensjonelle røntgenundersøkelser med nasjonale referanseverdier
  • gi presis og individuell tilpasset informasjon til pasienten, ivareta pasienten og skape trygghet i undersøkelsessituasjonen
  • vise holdninger som er sentrale i utøvelsen av yrket og samarbeide med personalet

Arbeids- og undervisningsformer

In this course, students will learn about mental health work, relational skills and factors that promote and harm the mental health of individuals and groups. People's resources and opportunities, but also their vulnerabilities as individuals, are areas of focus. The significance of close relationships and society's influence are important for mental health and are emphasised in the course. This includes patient phenomena such as hope and hopelessness, pain and pain relief, exhaustion and energy.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Passed the course SKOMP1000.

and

The following coursework from SKOMP1100must have been approved:

  • Simulation in drug administrations.
  • Multiple choice assignment, qualifying arithmetic problems (100 % correct).

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student

  • can present mental health work in a historical perspective
  • can reflect on factors that inhibit and promote mental health at individual and group level
  • can s discuss how psychosis, personality disorders, anxiety, mood disorder and drug addiction can influence the patients’ fundamental needs and self-understanding and what consequences this has for person-centred nursing
  • can explain the psychological and psychosocial challenges faced by immigrants, refugees, Sami and other minority groups, as well as explain how stigma, alienation, discrimination and racism can affect mental and psychosocial health
  • can describe strategies for mastery and concepts such as improvement processes, user participation, recovery, and empowerment
  • can explain how framework factors such as current legislation and compulsory regulations can be of significance to the practice of nursing in mental health work
  • can discuss the special needs of children and young people related to trauma, neglect, violence, abuse and drug and socio-economic problems

Skills

The student

  • can apply key milieu therapeutic principles related to patients with mental disorders and can establish, maintain, and terminate relationships
  • can apply knowledge about the main groups of psychotropic drugs and integrate knowledge from disease theory in assessing the effects and side effects of drugs
  • can apply communication and interaction skills when encountering people with mental health issues and their next-of-kin in interdisciplinary collaboration
  • can make a comprehensive survey of symptoms, risks and life history of people with various mental and drug-related disorders and conditions and use current documentation tools in the practice of nursing
  • is capable of continuously assessing situations that entail a risk for patients and/or staff and preventing unwanted incidents

General competence

The student

  • can reflect on his/her own professional practice and power structures when encountering people with mental health issues and drug addictions and and receive guidance and feedback
  • can reflect on existing procedures and methods in the field of practice, and taking the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods in person-centred nursing and in interdisciplinary collaboration

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1) Ikke relevant.

Del 2) Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Del 1) Bestått - Ikke bestått.

Del 2) Gradert karakterskala A-F.

Gradert karakterskala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Sensorordning

Del 1) Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2) Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Emneoverlapp

15 stp. overlapp med RAB1350 Grunnleggende radiografi - teori og ferdigheter.