EPN

RAB1350 Grunnleggende radiografi - teori og ferdigheter Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Radiographic Imaging and Exposure -Theory and Skills
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet tar for seg radiografiske teknikker og metodiske prinsipper knyttet til konvensjonell røntgen. Skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av undersøkelsene. Strålevern og praktiske strålevernsprinsipper er også sentralt i emnet. Nyutdannede radiografer forventes å utføre disse undersøkelsene selvstendig og i samsvar med faglige kriterier. Dette omfatter ivaretakelse av pasientens behov for kommunikasjon og omsorg, forholde seg til pasientens sykdom eller skade, samt å kunne fremstille og beskrive diagnostisk bildemateriale.

Deler av emnet består av praksis ved bildediagnostiske avdelinger. Sentralt i praksisstudiene er konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax, hvor studentene opparbeider praktisk erfaring i gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser på en forsvarlig måte. Praksisstudiene gir studenten erfaring i å ivareta både de tekniske og omsorgsmessige aspektene ved arbeidet basert på aktuell teori.

Emnet går over 11 uker hvor de første 5 ukene vil bestå av teori og ferdighetstrening, mens de resterende 6 ukene består av praksis. 

Institusjonene som utgjør utdanningens praksissteder ligger i hovedsak i Oslo og østlandsregionen. Studentene må derfor påberegne pendling i en eller flere av praksisperiodene. Studentene blir utplassert ved bildediagnostiske- og stråleterapiavdelinger. Det vektlegges at studentene blir kjent med yrket tidlig i studiet og har praksisstudier i alle tre studieår. 

Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Forkunnskapskrav

Følgende må være bestått for å starte praksis og fremstille seg til skriftlig eksamen i RAB1350:

  • Bestått emne RAB1200 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse 

  • Bestått emne RAB1100 Strålefysikk og radiografi

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten kan

  • beskrive generelle patologiske prosesser og mikroorganismers forekomst og vekst
  • forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet 
  • forklare smittekjeden, de hygieniske retningslinjene og hvordan sykehusinfeksjoner kan forebygges 
  • beskrive behandlingsformer ved aktuelle sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • gjøre rede for ivaretakelse av pasienter med sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet, inkludert observasjon, kommunikasjon og omsorg uavhengig kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

 Ferdigheter  

Studenten kan

  • anvende og beherske konvensjonelle røntgenapparater 
  • vurdere og velge eksponeringsparametere ved konvensjonelle røntgenundersøkelser 
  • utføre enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser
  • beregne effektiv dose ut fra dosearealproddukt (DAP) 
  • vurdere hvilke faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
  • utføre hjerte-lunge-redning (HLR), puls- og blodtrykksmåling og forflytningsteknikk 
  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved thorax- og skjelettundersøkelser 
  • beskrive bildekriterier og vurdere bildekvalitet for thorax- og skjelettundersøkelser
  • utføre enkel bildebehandling og bildeprosessering
  • anvende medisinske bilde- og informasjonssystemer under veiledning
  • anvende relevante hygieniske retningslinjer 

Generell kompetanse   

Studenten kan

  • forstå og anvende de praktiske strålevernsprinsippene 
  • gi faglig begrunnelser for hvordan skjelett- og thoraxundersøkelser gjennomføres 
  • sammenlikne stråledoser fra konvensjonelle røntgenundersøkelser med nasjonale referanseverdier 
  • gi presis og individuell tilpasset informasjon til pasienten, ivareta pasienten og skape trygghet i undersøkelsessituasjonen  
  • vise holdninger som er sentrale i utøvelsen av yrket og samarbeide med personalet 

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger praksis og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid. 

Studentene skal ha seks uker praksisstudier, hvorav tre uker ekstern praksis ved bildediagnostiske avdelinger. En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats. I denne perioden er det ikke studiedager.

Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Til del 1) Vurderte praksisstudier:

Følgende må være godkjent før praksisperioden:

  • individuell praktisk test i skjelett- og thoraxundersøkelser, etter gitte kriterier. Det tilbys to forsøk før praksisstart.
  • minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger.

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering:

Del 1) Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

For å fremstille seg til eksamen i del 2, må del 1 være bestått.

Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av (flervalgs- og fritekstoppgaver), 3 timer. 

Både del 1 praksis og del 2 individuell skriftlig eksamen må være bestått for å bestå emnet som helhet.

Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består individuell skriftlig eksamen skal ikke praksisperioden tas på nytt. Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 2 skriftlig eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1) Ikke relevant

Del 2) Ingen hjelpemidler tillatt. 

Vurderingsuttrykk

Del 1) Bestått -Ikke bestått

Del 2) Gradert skala A-F.

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Sensorordning

Del 1) Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2) Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven og vurderingskriterier. En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.  

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med RAD1300 Grunnleggende radiografi og 10 studiepoeng overlapp med RABPRA1.