EPN-V2

RAB1210 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy, Physiology, and Fundamentals of X-ray Images
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet gir en grunnleggende forståelse av menneskekroppens oppbygning fra den enkelte celle til de store organsystemene og organenes funksjon. Kunnskap i topografisk anatomi er en forutsetning for å kunne lokalisere anatomiske strukturer fremstilt ved hjelp av bildediagnostiske metoder. På samme måte er kunnskap om fysiologi viktig for utførelse av dynamiske bildediagnostiske undersøkelser. Kompetansen er essensiell i faglig forsvarlig profesjonsutøvelse for radiografer.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • forklare oppbygging og funksjon av celler, vev, organer og organsystemer
    • beskrive blod og immunsystemet
    • gjøre rede for skjelett- og muskelsystemets anatomiske oppbygging og funksjon
    • forklare anatomien og de fysiologiske prosessene i respirasjonssystemet, sirkulasjonssystemet, urinveissystemet, fordøyelsessystemet og nervesystemet
    • forklare kroppens bevegelser, akser, plan og retninger, og beskrive dette i bildediagnostisk materiale

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende latinsk navn og benevning på knokler, ledd, muskler, ligamenter, årer og nerver
    • anvende latinsk navn og benevning på stillinger, bevegelsesretninger, akser og plan
    • identifisere ulike organer og strukturer i bildediagnostisk materiale
    • utføre palpasjon av ulike knokler og ledd

    Generell kompetanse

    Studenten har

    • bred kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi
    • kunnskap i topografisk anatomi for å kunne lokalisere anatomiske strukturer fremstilt ved hjelp av bildediagnostiske metoder
    • kunnskap om kroppens fysiologi i sammenheng med utførelse av dynamiske bildediagnostiske undersøkelser
  • Arbeids- og undervisningsformer

    No prerequisite knowledge required.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student:

    • has thorough knowledge of important theoretical and empirical issues linked to inequality and power in the Global South.
    • has advanced research-based knowledge of global inequality and poverty.

    Skills

    The student:

    • is capable of explaining how theoretical perspectives and methodological approaches influence findings on the relationships between power and inequality in the Global South.
    • is capable of comparing and critically assessing theories and methods applied to studies of power and inequality.
    • is capable of analysing existing theories and perspectives with respect to connections between power and distribution in the Global South.

    General competence

    The student:

    • is capable of transferring and adapting research questions and approaches from the analysis of power and distribution in developing regions to other geographical areas, including Norway and other OECD countries.
    • is capable of assessing, applying and disseminating new knowledge and academic perspectives related to the study of inequality and power.
  • Vurdering og eksamen

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    • The student must give a presentation lasting 15-30 minutes (individually or as part of a group) of an article, chapter in a book etc. at a plenary session during the course.
    • Students must individually submit a 1-page / approx. 450-word preliminary description of their master’s thesis research topic.
    • 80 % attendance requirement (see the programme description for more information).

    The purpose of the coursework requirement is to ensure all students’ begin the work of articulating their master’s research topic, to receive feedback about it, and to support the future preparation of full research project.

    The purpose of the oral presentation is to encourage students to engage in more oral activity and improve their oral presentation skills, and to present the academic content to a live audience in an organised and effective manner. The oral presentation is intended to help the student to acquire the skills specified in the learning outcomes for the course.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    The course is assessed on the basis of an individual written home exam over five days, with a scope of 3,500 words +/- 10 %.

    Resit/rescheduled exam:

    Resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.

  • Vurderingsuttrykk

    Letter grades ranging from A to F are used, with A being the highest grade and E the poorest pass grade, and F being a fail grade.

  • Sensorordning

    The exam is assessed by one internal and one external examiner.

  • Emneoverlapp

    10 stp. overlapp med RAB1200 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse.