EPN-V2

PVUB7000 Supervision and Mentoring for Schools and Early Childhood Education an Care Institutions, module 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage og skole, emne 2
Study programme
Supervision and Mentoring for School and Kindergartens, module 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of strategic management and leadership and specialised insight into strategic management and leadership in the public sector
  • is capable of using knowledge of strategic management and leadership in new areas of the public sector
  • is capable of analysing relevant issues on the basis of strategic management¿s history, traditions, distinctive nature and place in society

Skills

The student is capable of

  • analysing existing theories, methods and interpretations relating to strategy and working independently on practical and theoretical problems of relevance to the public sector
  • analysing and taking a critical approach to different sources of information and using them to structure and formulate arguments in the field of strategic management in the public sector

General competence

The student is capable of

  • carrying out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable research ethical standards

Required preliminary courses

The teaching is session-based in the form of lectures, student presentations, discussions, group work, seminars and excursion(s). Students will write assignments between the sessions. A high degree of independent activity is expected. The teaching will be problem-based using examples and cases from the students' practical experiences.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, som fundament for rollen som veileder:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om profesjonell utvikling og om utfordringer knyttet til innhold og progresjon i praksisopplæring i grunnutdanning og til overgang fra utdanning til yrke
  • kunnskap om veiledning som redskap for læring i utvikling av profesjonelle lærerfelleskap og lærende kulturer
  • kunnskap om betydningen av didaktisk og fagdidaktiske perspektiver i veiledning

Ferdigheter

Studenten

  • har innsikt i hvordan kunnskap om barn og unges læring, utvikling og danning i ulike kontekster danner fundamentet for veiledning i skole og barnehage
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • har ferdigheter i å støtte og utfordre den veiledede på de sakene, temaene eller utfordringene den veiledede ber om veiledning på

Generell kompetanse

Studenten

  • reflekterer kritisk over veiledningens bidrag til studentens og læreres profesjonelle utvikling
  • kan bidra til profesjonelt lærerfelleskap med tanke på videreutvikling av god praksis og yrkesetisk plattform
  • kan reflektere kritisk over veiledningens plass i organisasjonen og kan bidra til utvikling og fornyelse av barnehagen og skolens virksomhet

Content

Veiledning bidrar med en profesjonell støtte i profesjonsutvikling i et krevende og komplekst yrke. Evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt, samt kompetanse i veiledning i en flerkulturell barnehage og skole.

Innholdet fra pedagogisk veiledning i utdanning og yrke for lærere i barnehage og skole, modul 1 videreføres og utdypes i modul 2, og det legges større vekt på arbeidsplassen som organisasjon og institusjon. I tillegg skal det arbeides med teorier og begreper som belyser og gir grunnlag for å analysere og reflektere over følgende innholdskomponenter:

Lærerarbeid og pedagogisk virksomhet:

  • Observasjon, analyse og vurdering av pedagogisk virksomhet.
  • Didaktiske og fagdidaktiske problemstillinger.

Veiledning i et profesjonsperspektiv:

  • Perspektiver på profesjon
  • Utvikling av profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap.
  • Forholdet mellom teori og praksis.
  • Ulike modeller for kollega- og gruppeveiledning.

Veiledning i organisasjoner:

  • Organisasjonsforståelse.
  • Ulike perspektiver på læring på individ- og organisasjonsnivå.

Veiledning og etikk:

  • Profesjonsetiske problemstillinger.
  • Kritisk analyse og refleksjon i veiledning:
  • Tillit og kontroll.

Teaching and learning methods

Veiledning er en praktisk virksomhet. Egen utvikling som veileder, ved øvelse og refleksjon over egen erfaring, står derfor sentralt i studietilbudet.

Studiet organiseres slik at deltakerne får erfaringer i å utøve veiledningsfunksjonen både med og uten observasjon og med og uten veiledning av andre. Refleksjon over egen praksis og øvelse i etisk analyse av ulike aspekter ved veiledning står sentralt.

Studiet forutsetter at deltakerne arbeider med pensumlitteraturen på egenhånd og i grupper. Undervisningen omfatter forelesninger over utvalgte temaer, øvelser og drøftinger. Deltakernes egne erfaringer med veiledning under studieforløpet danner utgangspunkt for undervisning, studentveiledning i grupper og refleksjon. Nettbaserte læringsaktiviteter brukes aktivt i studiet.

Det organiseres faste grupper som møtes regelmessig gjennom studiet, noen ganger med veileder. Gruppene arbeider med oppgaver, erfaringsutveksling, studentveiledning i grupper og veiledningsøvelser. Det innebærer også at studentene veileder hverandre i gruppe på hver samling.

Studiet er nett- og samlingsbasert deltidsstudium med inntil åtte samlingsdager.

Praksis

Hver deltager skal gjennomføre et veiledningsforløp på egen arbeidsplass over minst fire ganger, primært med student(er) eller nyutdannede.

Course requirements

Praksis

Hver deltager skal gjennomføre et veiledningsforløp på egen arbeidsplass over minst fire ganger, primært med student(er) eller nyutdannede.

Arbeidskrav

Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres (se oversikt over arbeidskrav). I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å knytte sammen teori og praksis. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal publiseres på universitetets elektroniske læringsmiljøsystem (LMS).

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studenten utarbeider et fagnotat knyttet til et læringsforløp/ et veiledningsforløp for en enkelt person eller gruppe. Omfang 2500 ord pluss/minus 10 prosent. Notatet skal beskrive og begrunne en plan for opplæring/veiledning av nyutdannede, eller kollega over minst fire ganger. Nærmere informasjon ved studiestart. Veiledningssamtalene i fagnotat 1 dokumenteres i individuell logg.
  2. En individuell skriftlig refleksjonslogg som bygger på transkripsjons av deler av en veiledningssamtale, omfang 1200 ord.
  3. Gruppene har ansvar for ett muntlig fremlegg gjennom studiet.
  4. De individuelle loggene (se arbeidskrav 1) danner grunnlag for et refleksjonsnotat over veiledningserfaringer gjort i studiet, fokus er kontinuitet og sammenheng i veiledningsforløpet. Omfang 2500 ord.

samarbeid med studentgruppen blir det for arbeidskravene utarbeidet nærmere retningslinjer.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen får ingen nye forsøk.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene også utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.

Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.

Assessment

Grade scale A-F

Grading scale

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.;

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Examiners

Åge Johnsen