Programplaner og emneplaner - Student
PVUB6000 Pedagogisk veiledning for praksislærere og barnehagelærere, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Supervision and Mentoring for Early Childhood Education and Care Institutions, Subject 1
- Studieprogram
-
Pedagogisk veiledning for praksislærere og barnehagelærere, emne 1Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage og skole, emne 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Barnehagelærerprofesjonen preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermed behov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Studiet pedagogisk veiledning for praksislærere i barnehagen gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner. Studiet har fokus på læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen står sentralt. I tillegg vektlegges det betydningen av barnehagen som læringsarena for studenter. Fullført studie gir mulighet til å søke på studiet Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage emne 2.
Læringsutbytte
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning
- kommunikasjon og samspill
- barnehagen som læringsarena for profesjonsutdanningen
- hvordan veiledning kan bidra til studentenes læring og refleksjon i praksisopplæringen.
- praksislærerrollen og de særlige krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer deriblant god innsikt i utdanningens planverk, forskrifter for praksis, skikkethet m.m.
Ferdigheter
Studenten har ferdigheter i
- å planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
- å støtte og utfordre i veiledning for å skape refleksjon hos studenten
- kritisk og etisk refleksjon knyttet til ulike sider ved profesjonsutøvelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende og vurdere ulike veiledningsteorier og -metoder i lærings- og utviklingsprosesser
- har generell kompetanse i å viser evne til å forstå kulturens og kontekstens betydning for veiledning
- kan reflektere kritisk over veiledningens bidrag til profesjonell utvikling i barnehage
- kan vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for kvalifisert veiledning
- har et reflektert forhold til egen veilederrolle, blant annet innenfor rammen av egen organisasjon og relasjonen til universitetet
Innhold
Grade scale, A-F
Grading will be in accordance with the ECTS grading scale, with A-E as pass grades and F as a fail grade. The criteria for the different grades will be presented to the students at the beginning of the course.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er et deltidsstudium over to semestre. Studiet er samlings- og nettbasert og organiseres som fire samlingerover to dager i løpet av et studieår. Fagdager for praksislærere, hvor det tas opp aktuelle tema og forskning knyttet til praksislærerfunksjonen, vil inngå som en del av enkelte samlinger.
Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer - gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser i tillegg til forelesninger.
Studentene blir organisert i grupper som skal arbeide med ulike læringsaktiviteter på samlingene og i mellomperiodene, samt ulike arbeidskrav. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger og forelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevant kunnskap. Studiet benytter digital læringsplattform, og studentene forventes å skaffe seg kunnskap om og benytte seg av de digitale mulighetene som finnes på læringsplatformen.
Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav, fortrinnsvis med student(er) eller med kollegaer, studiet avsluttes med en semesteroppgave hvor student formulerer en problemstilling og deltar på en gruppeveiledning for å arbeide med den formuleringen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Fairytales and Creativity is one of the courses under Nordic Childhoods. It focuses on Nordic culture where nature plays an important role in society, aesthetics and in work with children. Joint events with the other Nordic Childhoods courses, are integrated as overnight trips and outdoor excursions. We also visit schools, kindergartens and other institutions. We focus on play, learning by doing, experience and workshops.
In the Fairytales and Creativity course we ask: Why do stories appeal to modern man? In what way can stories contribute to increasing knowledge about today's cultural expressions, and about ourselves? How can we use stories in contexts relevant to different pedagogical approaches? The objective of the course is to introduce students to the storytelling tradition of Western culture and the main theories of myths and basic mythology. Important elements in the course are: the difference between myths, fairytales and legends; structural theories, psychological theories, eclectic theories; myths and religion.
Vurdering og eksamen
After completing of the course, the student should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
· has developed knowledge of myths, fairytales and legends
· has achieved an understanding of the content of the narratives, both the structure and motives and
the psychological ramifications
· has acquired insight into the role of oral society for the emergence of fairy tales
Skills
The student is able to
· understand how narrative patterns can be used in aesthetic productions
· work creatively with music, art, drama etc.
· create different story based performances
General competence
The student
· has developed an awareness of cultural heritage
· is able to write an individual paper on a chosen topic within the main subject of the course
· is able to use myths, fairy tales and legends in a didactic context
· can reflect on and produce authentic texts and media products aimed at actual target groups
· can reflect on and contribute to entrepreneurship related to the course content
Hjelpemidler ved eksamen
•Literature studies/theory
•Lectures and supervision
•Excursions
•Workshops
•Seminars
•Cultural exchanges/discussions
•Reflective journal
•Individual and group papers/performances
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Bestått: Har vist et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå i barnehage som kontekst.
Ikke bestått: Har ikke tilegnet seg et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har ikke vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå i barnehage som kontekst.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Opptakskrav
All exam aids are permitted. However, sources musts be stated in accordance with the applicable rules on source references.