Programplaner og emneplaner - Student
PVER6200 Veiledning i pedagogiske og didaktiske læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mentoring in Educational and Didactical Learning
- Studieprogram
-
Pedagogisk veiledning for yrkesfaglærere
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder kunnskap og ferdigheter i den systematiske fysioterapeutiske funksjonsundersøkelsen med utgangspunkt i kroppslige funksjonsområder. Verdens helseorganisasjons klassifikasjonsrammeverk International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) blir introdusert og benyttet som begrepsapparat, og mal for journal introduseres og danner grunnlaget for gjennomføring av funksjonsundersøkelser. Manuelle ferdigheter i sykegrep og massasje vektlegges. Ferdigheter i kommunikasjon og relasjon integreres.
Studentene arbeider selvstendig med pasient/bruker (prøveelev) der de anvender ulike mensendieckøvelser på bakgrunn av funksjonell anatomisk og biomekanisk forståelse.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med * er knyttet til det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer.
Læringsutbytter som testes i praksis er merket med (pra).
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veileders rolle og ansvar
- kunnskap om grunnleggende teori og ulike tradisjoner i veiledning
- kunnskap om betydning av relasjonsbygging - og samspillsprosesser i veiledning
- kunnskap om maktforhold i veiledning
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser
- kan anvende veiledning i pedagogiske, didaktiske og faglige lærings- og utviklingsprosesser
- kan bruke videoobservasjon som utgangspunkt for veiledning, og som analyseverktøy av egen utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilpasse veiledning til den enkeltes behov
- kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning
Innhold
- veiledning for ulik målgrupper og i ulike kontekster
- didaktisk og pedagogisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen
- relasjon og samspill
- videoanalyse av veiledningssamtalen
- kontroll, makt og etikk
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100 Den samme ungen - ulike arenaer
- Individuell praktisk prøve (inntil 30 minutter) i arbeid med prøveelev dokumentert i arbeidsbok
- Innhold: Læringsutbytte merket med (pra)
- Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent
- Vurdering: Faglærer vurderer alle studentene
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
- minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og presentasjon av gruppearbeid
- minimum 90 % tilstedeværelse i praksis
- deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100 Den samme ungen - ulike arenaer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamensinnhold: Alle læringsutbyttene unntatt nr. 4 og 5
Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 35 min.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen: Eksaminasjonen starter med at kandidaten viser opptak av deler av en veiledningssamtale, tilsammen 5 min. Kandidaten skal reflektere over egen veiledning og veilederrolle i lys av relevant litteratur, omlag 10 min. Eksamen avsluttes med en fagsamtale med sensor, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene, omlag 15 min. Totalt omfang 25 - 30 min.
Til muntlig eksamen må studenten fylle ut og ta med samtykkeskjema som bekrefter at det er gitt tillatelse til å bruke opptaket, samt bekreftelse på at opptaket blir slettet etter eksamen.
Ny og utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Samme opptak kan benyttes ved stryk, studenten må ta med samtykkeskjema. Studentenes rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle studentene vurderes av to sensorer.15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.