Programplaner og emneplaner - Student
PVER6200 Veiledning i pedagogiske og didaktiske læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mentoring in Educational and Didactical Learning
- Studieprogram
-
Pedagogisk veiledning for yrkesfaglærere
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi kompetanse i hvordan veiledning kan brukes i på ulike arenaer i skolen. Fokus i emnet er bruk av veiledning for å legge til rette for lærings- og utviklingsprosesser i skolen.
Forkunnskapskrav
Studiet tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke digitale verktøy i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.
Lærere i skolen og ansatte i PPT møter elever med utfordringer, og noen elever har behov for mer omfattende tilrettelegging enn andre. Med bruk av nettbrett eller PC og gode applikasjoner kan tilpassing av opplæringen i større grad gjøres i klassen uten tradisjonell spesialpedagogisk programvare. Kontaktlærere og faglærere vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner de fleste elevene i klassen.
Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språk-, lese og skrivevansker og tiltak for å utvikle ferdighetene og kompensere for vanskene
- har kunnskap om hva som kjennetegner gode applikasjoner som kan gi økt læringsutbytte for alle
- har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC
- har kunnskap om endringsarbeid på individ og systemnivå
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
- kan informere, veilede og gi opplæring om sentrale digitale lære- og hjelpemidler og relevante metoder og arbeidsmåter
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende forståelse for at bruk av digitale lære- og hjelpemiddel må forankres i ledelse og skolen som organisasjon
- har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
- kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot klasser og i skolen som organisasjon
Innhold
- veiledning for ulik målgrupper og i ulike kontekster
- didaktisk og pedagogisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen
- relasjon og samspill
- videoanalyse av veiledningssamtalen
- kontroll, makt og etikk
Arbeids- og undervisningsformer
Gjennom studiet skal studentene utvikle sine ferdigheter og knytte det faglige innholdet til egne utprøvinger og erfaringer. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner vil derfor være sentrale. Bruk av nettbrett og PC på områdene læring, lesing, skriving og formidling står sentralt i studiet.
Det forventes at studentene prøver ut programvare og arbeidsmåter på egen arbeidsplass eller annet arbeidssted, individuelt eller i gruppe.
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, utprøving av lære- og hjelpemidler i eget arbeid og nettbasert samhandling med diskusjoner og refleksjoner over læreprosesser og læringsutbytte. Studiet er prosessorientert og fordrer stor egeninnsats fra den enkelte student.
Det praktisk arbeidet vil være knyttet opp til bruk av PC og/eller nettbrett som verktøy. Det forutsettes at studentene aktivt bruker egen arbeidssituasjon eller oppsøker relevant praksis som grunnlag for utprøving, refleksjon og læring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 2:
- studenten skal filme minst 2 veiledningssamtaler. Filmene skal ikke leveres inn, men danne utgangspunkt for 2 digitale historiefortellinger, omfang 5 -7 min hver
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se beskrivelse av arbeidskrav i programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Tilstedeværelse er et grunnleggende krav for at studenter skal kunne utvikle sin veilederkompetanse gjennom de praktiske øvelsene som er en sentral del av studiet. På emne 2 er det krav om 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % kan det, etter vurdering fra fagansvarlig, gis en kompensatorisk oppgave. Manglende tilstedeværelse medfører at studenten ikke får gå opp til eksamen. Sykdom fritar ikke for krav om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen: Eksaminasjonen starter med at kandidaten viser opptak av deler av en veiledningssamtale, tilsammen 5 min. Kandidaten skal reflektere over egen veiledning og veilederrolle i lys av relevant litteratur, omlag 10 min. Eksamen avsluttes med en fagsamtale med sensor, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene, omlag 15 min. Totalt omfang 25 - 30 min.
Til muntlig eksamen må studenten fylle ut og ta med samtykkeskjema som bekrefter at det er gitt tillatelse til å bruke opptaket, samt bekreftelse på at opptaket blir slettet etter eksamen.
Ny og utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Samme opptak kan benyttes ved stryk, studenten må ta med samtykkeskjema. Studentenes rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes til bestått/Ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Sensorordning
Studiet er et nettbasert deltidsstudium over et semester, og både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, og levering av arbeidskrav og eksamen vil være nettbasert.
Studiet kan tilbys både i høstsemesteret og i vårsemesteret, og eksamen er ved avslutning av emnet.
Sentrale temaer i studiet:
- Gjeldene regler, lover og planer på området digitale lære- og hjelpemidler i utdanning
- Kartlegging av lese- og skrivevansker
- Leseopplæring og bruk av digitale verktøy
- Digitale bøker, læringsressurser og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker
- Nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg
- Bruk av video og videoredigering
- Dybdelæring
- Digital samhandling
- Trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler