EPN-V2

PVER6200 Veiledning i pedagogiske og didaktiske læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Mentoring in Educational and Didactical Learning
Studieprogram
Pedagogisk veiledning for yrkesfaglærere
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vektlegger et praktisk arbeid for utvikling av studentens egen relasjonskompetanse. Samtidig skal studenten bidra til skolebasert kompetanseutvikling ved å videreutvikle praksis som en kollektiv læringsprosess med andre studenter på studiet og kollegaer på skolen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.

Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.

Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.

Innhold

1. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (80%)

2. Muntlig eksamen (20 %)

Ved eventuell klage er det kun del 1 som kan påklages

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav

  1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
  2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.

Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekteksamen i gruppe på to til fire studenter.

I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk og teoretisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
  • har kunnskap om bruk av norsk språk i arbeidsrelaterte situasjoner
  • har kunnskap om karakteristiske trekk ved fagspråk og fagtekster

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå norske fagtekster
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig om faglige temaer
  • kan forstå lengre sammenhengende tale og foredrag og følge argumentasjonsrekker
  • kan forstå diskusjoner i ingeniørfaglig sammenheng

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan videreutvikle sine ferdigheter ved å nyttiggjøre seg faglitteratur
  • kan delta i faglige diskusjoner og gruppearbeid
  • kan anvende norsk språk som ingeniør

Vurderingsuttrykk

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Individuelt arbeid, fagskriving og oppgaveløsing veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen og forelesninger. Opplæring i norsk språk og de ingeniørfaglig valgemnene vil være nært knyttet sammen. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være nært knyttet til de ingeniørfaglige valgemnene.

Det kommunikative aspektet i emnet er viktig, og det er obligatorisk oppmøte til undervisningen.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Studenten må være tilstede ved minimum 80% av timene
  • Fire individuelle skriftlige tekster, 5-10 sider
  • Individuell muntlig presentasjon relatert til eget fagområde. Omfang ca 15-20 minutter pr. student.