EPN-V2

PSYKPRA1 Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier  Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Behavior Analysis - Exercises
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Det er ingen spesielle forkunnskaper til emnet.

Forkunnskapskrav

Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2200

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om praksisstedets formål
  • kunnskap om det juridiske grunnlaget for virksomheten

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende hensiktsmessige registreringsmetoder
  • gjennomføre funksjonelle analyser
  • foreslå hensiktsmessig opplæringsmetoder ved etablering av ny atferd
  • foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
  • tilrettelegge for generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
  • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf
  • kommunisere med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder
  • kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
  • kan redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring
  • har faglig forståelse, relasjonelle ferdigheter og profesjonelle kvalifikasjoner som etterspørres av virksomheten som tilbyr praksisplass

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal levere et presentasjonsnotat (maks to sider) med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. vurdering), som skal godkjennes av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere en individuell semesteroppgave på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. arbeidskravet).

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning blir fulgt.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Sensorordning

Agnete Vabø