Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3910 Faglig fordypning og bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Emnet PSYK3910 - Fagligfordypning og bacheloroppgave utgjør 30 sp (hele 6. semester). Her skal studenter delta i lærernes forskningsaktiviteter, hvor dette arbeidet tilsvarer PSYKPRA2 i omfang. I tillegg skal studenten skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne forskningsaktiviteten. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.
-
Forkunnskapskrav
Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studenten kan:
- beskrive det spesifikke faglige fordypningsområdet
- redegjøre for relevante kilder for litteratursøk
- redegjøre for godkjenningsprosedyrer for forskningsprosjekt og relevante godkjenningsinstanser for disse
- redegjøre for ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
Ferdigheter
Studenten kan
- kan ivareta personvern jfr. personvernforordningen (General Data Protection Regulation - GPDR), samtykke og taushetsplikt
- samarbeide og bidra i et forskningsmiljø og redegjøre for forskergruppens aktiviteter
- utføre tildelte arbeidsoppgaver selvstendig
- gjennomføre ulike former for litteratursøk
- formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
- planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
- innhente og bearbeide data
- bruke IMRAD-strukturen i rapportering og referanseføring etter gjeldende APA-standard
- handle i tråd med fagetiske prinsipper;
Generell kompetanse
Studenten
- utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
- kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid;
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre en teoriintroduksjon. Gjennom samarbeid om forskningsaktiviteter, skal studentene få mulighet til både å fordype seg innen ett fagområde og på vedkommende sitt faglige interesseområde/prosjekt.;
Studentene skal også arbeide selvstendig med bacheloroppgaven. Hver student vil få oppnevnt en veileder blant instituttets medarbeidere.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For at studenten skal få levere bacheloroppgaven må følgende være godkjent:;
- Innlevering av oppgaveoversikt og tidsplan for oppholdet i forskningsmiljøet
- Minimum 90 % deltakelse i forskningsgruppemøter ;
- Utarbeidet skisse for bacheloroppgaven
- Minimum 80 % deltakelse på organisert veiledning ;
-
Vurdering og eksamen
Bacheloroppgave, individuell, maksimum 8000 ord
Etter søknad kan to studenter innvilges å skrive sammen. Forutsetningen for dette er at de har samlet inn data i fellesskap og bruker disse i BA-oppgaven.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor;