EPN-V2

PSYK3910 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning og bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
SPRING 2020
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin musikkfaglige kunnskap, teoretisk og praktisk
  • har kunnskap om hvordan barns møter med musikk, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer og opplevelser, og danner grunnlag for barns egne musikalske uttrykk
  • harkunnskap om musikalske lærings- og danningsprosesser hos barn i barnehage
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale, knyttet til musikkdidaktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske og anvende ulike musikalske uttrykksformer, formidlingsmåter, instrumenter, teknikker og lyttemåter
  • kan initiere, tilrettelegge og lede variert pedagogisk arbeid i musikalske prosesser og samspill for og med barn
  • kan improvisere i musikalsk samspill med barn og fremme barns musikkglede, musikalsk utvikling, undring og lek
  • kan formidle og dokumentere erfaringer knyttet til musikkdidaktisk arbeid og musikalsk opplevelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen betydning og posisjon som formidler, medskaper, leder og som rollemodell for barns musikalske væremåter og virksomhet
  • viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente musikalske aktører
  • evner å se, respektere og bruke barnas og personalets mangfoldige musikalske og kulturelle erfaringer og kompetanser
  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens arbeid med musikk

Required preliminary courses

Undervisningen vektlegger musikalske variasjonsmuligheter med rom for personlig kunstneriske uttrykk og utføring, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Dette forutsetter en prosessorientert undervisning hvor mye av læringen skjer gjennom et tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen.

Tilbud om studietur

Som en del av studieopplegget inngår tilbud om en studietur på inntil én uke. Studentene må selv dekke utgiftene til reise og opphold på ca. 3000 kroner. Studenter som ikke har anledning til å reise på studietur, vil få alternativt opplegg.

Learning outcomes

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse i veiledningsprosjektet
  • Innlevering av musikkanmeldelse (ca1000 ord)
  • Prøve i musikkteori og hørelære
  • Deltakelse på to huskonserter i løpet av semesteret, hvorav én er beregnet for en barnegruppe
  • Akkompagnere fem sanger på et akkordinstrument

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vilkunnefå alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Teaching and learning methods

The course is taken full-time over 18 weeks, two of which may comprise a theoretical introduction. Through cooperation on research activities, the students will have the opportunity to specialise in an area of psychology and in their specific area of interest/project.

The students will also work independently on the bachelor’s thesis. A supervisor from among the department’s staff will be appointed for each student.

Course requirements

  • Submission of a thesis overview and time schedule for work in the research environment
  • Participation in research group meetings (90%)
  • Submission of an outline for the bachelor’s thesis
  • Participation in organised supervision (80%)

All required coursework must be approved before the student can submit their bachelor’s thesis.

Assessment

Individual bachelor’s thesis with a maximum scope of 8,000 words

On application, students may be permitted to write the thesis in pairs. This is on the condition that they have collected the data together and use these in the thesis.

Permitted exam materials and equipment

Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Grading scale

Begge eksamensdeler vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Examiners

Innholdet i emnet består av følgende hovedtemaer:

Hovedtema 1: Praktisk musikkarbeid

I dette hovedtema skal studentene videreutvikle sin praktiske musikkfaglige kompetanse, sine ferdigheter i musikalsk ledelse og samspill og sitt personlige musikalske uttrykk.

  • Dans/bevegelse: Undervisningen tar sikte pa- a- gi studentene mulighet til a- oppleve, uttrykke og metodisk tilrettelegge musikk for barn gjennom bruk av kroppen i sang- og bevegelsesleker og i folkedanser fra ulike land.
  • Kor: Korsangen tar sikte pa- a- dyktiggjøre studentene i a- bruke stemmen i flerstemt sang og oppøve evnen til a- fungere i en stemmegruppe som en del av en større musikalsk helhet. Gjennom korsang trenes studentenes gehør samt den klanglige og musikalske bevisstheten. Repertoaret vil, som i de fleste andre delomra-dene, vise en sjangermessig og kulturell bredde. Innøvingsmetoden er i stor grad gehørsbasert.
  • Vokal tradisjonsmusikk: Undervisningen tar sikte pa-, gjennom muntlig overlevering, a- gi studentene et bredt og allsidig sangrepertoar knyttet til vokal tradisjonsmusikk.
  • Spill: Studentene fa-r enkel innføring i et av akkordinstrumentene gitar eller ukulele
  • Samspill og arrangering: Studentene får øving i improvisasjon, akkompagnement og å spille etter noter, samt lage enkle, metodisk tilrettelagte komposisjoner og arrangementer. Planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av konserter inngår også i dette emnet.
  • Rytmikk: Undervisningen legger vekt på å bevisstgjøre og utvikle studentenes rytmiske forståelse gjennom bevegelse, stemme og spill.

Hovedtema 2: Musikkpedagogikk, musikkteori og ledelse

  • Teori og hørelære : Det gis undervisning i enkel note-, rytme-, akkord- og hørelære.
  • Musikkpedagogikk/musikkmetodikk : Musikkfaglige og musikkpedagogiske kunnskaper i praktisk og pedagogisk arbeid i barnehagen. Musikalsk formidling og kommunikasjon med barn og personale i et mangfoldig samfunn
  • Ulike arenaer for musikk i barnehagen og aktiviserende formidling egnet for samspill med barn
  • Veiledning og ledelse i barnehagen som understøtter emnet «Musikk, samspill og ledelse»
  • Diskusjoner og refleksjoner om didaktisk tenkning, musikkpedagogiske og metodiske retninger, musikkorientering og lyttemetodikk, musikalsk kodefortrolighet, musikalitet, kreativitet og improvisasjon.
  • Barn og personalets ulike erfaring, kultur og tilhørighet som ramme for «musikk, samspill og ledelse» i barnehagen