EPN-V2

PSYK3910 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning og bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Bachelorstudiet i læringspsykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. En forutsetning for å få levere bacheloroppgaven er at studenten har bestått alle de obligatoriske emnene i studiet. Emnet PSYK3910, Fagligfordypning og bacheloroppgave, utgjør 30 sp (hele 6. semester). Dette alternativet er laget for at studenter skal kunne delta i lærernes forskningsaktiviteter og skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne deltakelsen.

Required preliminary courses

Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1310, PSYK1410, PSYK1600, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500.

Learning outcomes

Studenten skal tilegne seg faglige og personlige kvalifikasjoner og utforme egne læringsutbyttebeskrivelser innenfor det aktuelle fordypningsområdet. Disse skal godkjennes av høyskolen. I tillegg skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • generelle krav til formulering av problemstillinger
  • relevante kilder for litteratursøk
  • ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • APA-malens ulike disponeringsmåter

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre ulike former for litteratursøk
  • formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
  • gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak
  • bruke IMRAD-strukturen i empiriske arbeider

Generell kompetanse

Studenten

  • utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
  • kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag

Content

For profesjonelle yrkesutøvere er det nødvendig å ha ferdigheter i selvstendig tenkning og problemløsning. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten vise forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Bacheloroppgaven skal også bidra til utvikling av en konstruktiv og kritisk fagutøvelse, med anvendelse av relevant evalueringsmetodikk. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.

Teaching and learning methods

Emnet går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre en teoriintroduksjon. Gjennom samarbeid om forskningsaktiviteter, skal studentene få mulighet til både å fordype seg innen ett fagområde/en metodisk tilnærming og arbeide sammen med en lærer på vedkommende sitt faglige interesseområde/prosjekt. Det forventes at studentene er aktive, oppsøkende og selvhjulpne når det gjelder innhenting av veiledning og nødvendig kunnskap. Studentene skal også arbeide selvstendig med bacheloroppgaven. Hver student vil få oppnevnt en veileder blant instituttets medarbeidere.

Course requirements

  • Delta i aktiviteter som avtales
  • Utarbeide egne læringsutbytter og evalueringskriterier
  • Utarbeide skisse for bacheloroppgaven
  • Delta på organisert veiledning (80 %)

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få levere bacheloroppgaven.

Assessment

Bacheloroppgave, individuell (maksimum 8000 ord)

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Examiners

En intern og en ekstern sensor