Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3910 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning og bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Curriculum
-
SPRING 2017
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Bachelorstudiet i læringspsykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. En forutsetning for å få levere bacheloroppgaven er at studenten har bestått alle de obligatoriske emnene i studiet. Emnet PSYK3910, Fagligfordypning og bacheloroppgave, utgjør 30 sp (hele 6. semester). Dette alternativet er laget for at studenter skal kunne delta i lærernes forskningsaktiviteter og skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne deltakelsen.
Required preliminary courses
Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1310, PSYK1410, PSYK1600, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500.
Learning outcomes
Studenten skal tilegne seg faglige og personlige kvalifikasjoner og utforme egne læringsutbyttebeskrivelser innenfor det aktuelle fordypningsområdet. Disse skal godkjennes av høyskolen. I tillegg skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- generelle krav til formulering av problemstillinger
- relevante kilder for litteratursøk
- ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data og ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
- APA-malens ulike disponeringsmåter
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre ulike former for litteratursøk
- formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
- gjennomføre og dokumentere et prosjektarbeid/et omsorgs- eller opplæringstiltak
- bruke IMRAD-strukturen i empiriske arbeider
Generell kompetanse
Studenten
- utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
- kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag
Content
For profesjonelle yrkesutøvere er det nødvendig å ha ferdigheter i selvstendig tenkning og problemløsning. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten vise forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Bacheloroppgaven skal også bidra til utvikling av en konstruktiv og kritisk fagutøvelse, med anvendelse av relevant evalueringsmetodikk. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.
Teaching and learning methods
Emnet går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre en teoriintroduksjon. Gjennom samarbeid om forskningsaktiviteter, skal studentene få mulighet til både å fordype seg innen ett fagområde/en metodisk tilnærming og arbeide sammen med en lærer på vedkommende sitt faglige interesseområde/prosjekt. Det forventes at studentene er aktive, oppsøkende og selvhjulpne når det gjelder innhenting av veiledning og nødvendig kunnskap. Studentene skal også arbeide selvstendig med bacheloroppgaven. Hver student vil få oppnevnt en veileder blant instituttets medarbeidere.
Course requirements
- Delta i aktiviteter som avtales
- Utarbeide egne læringsutbytter og evalueringskriterier
- Utarbeide skisse for bacheloroppgaven
- Delta på organisert veiledning (80 %)
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få levere bacheloroppgaven.
Assessment
Bacheloroppgave, individuell (maksimum 8000 ord)
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
Examiners
En intern og en ekstern sensor