EPN-V2

PSYK3500 Evolusjon og atferd Emneplan

Engelsk emnenavn
Evolution and Behavior
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i hvordan evolusjons- og atferdsanalytisk teori kan forklare atferd hos dyr og mennesker. Faget tar for seg sentrale temaer innenfor moderne evolusjonsbiologi, atferdsøkologi og seleksjon ved konsekvenser. Det omfatter en innføring i temaer fra biologi, evolusjonspsykologi, antropologi, og atferdsanalystisk synspunkt på seleksjon og kultur.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for likheter og forskjeller mellom seleksjon i evolusjonsbiologi og atferdsanalyse
  • forklare interaksjoner mellom seleksjonsprinsipper på de ulike nivåene
  • redegjøre for grunnleggende prinsipper og teorier i moderne evolusjonsbiologi;
  • beskrive sentrale temaer innen atferdsøkologi;;;;;;;;;;;;
  • beskrive sentrale temaer innen moderne genetikk og arvelighetsforståelse
  • beskrive betydningen av naturlig seleksjon har for nervesystemets oppbygging og funksjon;;
  • beskrive grunnleggende forskningsområder innenfor evolusjonspsykologi

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende prinsipper om kulturell seleksjon ved endringer i organisasjoner og grupper
  • finne eksempler på hvordan spesifikke atferder kan forklares fra et evolusjonært perspektiv
  • reflektere over temaer og teorier innenfor evolusjon og atferd;

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i det biologiske grunnlaget for atferd hos dyr, inkludert mennesker
  • kan formidle seleksjon som en forklaringsmodell både skriftlig og muntlig
  • kjenner til nytekning og innovasjonsprosesser innenfor atferdsanalysen som en helhetlig disiplin basert på seleksjonsvitenskaper

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, og presentasjon av tekster og gruppearbeid. l tillegg holdes seminarer, hvor studentene presenterer fagstoff. Studentene presenterer tekster fra pensum, legger opp til drøftinger og får veiledning for videre lesning. Underveis i emnet skal studenten levere 3 besvarelser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Minimum 80 % deltakelse på de obligatoriske seminarene ;
  • Presentasjon av fagtekster
  • Innlevering av 3 individuelle, skriftlige besvarelser, maksimalt 900 ord;

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Emnet tar for seg helse- og oppvekstfaglige yrkers kjerneområder, og setter yrkesutøvelsen inn i en bred organisasjonsmessige, kulturell og samfunnsmessig kontekst. Det vektlegges hvordan læreren kan utdanne og danne yrkesutøvere til å møte yrkenes krav, og kunne bidra til utvikling av samfunnsansvar. Fokus settes særlig på hvordan lærere og yrkesutøvere skal kunne både møte og skape endring.

Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 3 studiepoeng breddefag, 7 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Sensorordning

Bestått YLHOH1000, YLHOD1000, YLHOH1100, YLHOD1100, YLHOH1200 og YLHOD1200.