Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Developmental Psychology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
-
Innledning
Emnet er en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
- redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
- beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode;
Ferdigheter
Studenten kan;;
- gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet, sosial og emosjonell utvikling
- gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd og atferdsforstyrrelser
- utføre og reflektere over anvendelsen av «discrete trials»-opplæring
- utføre og reflektere over anvendelsen av presisjonsopplæring
Generell kompetanse
Studenten kan:
- beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
- beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
- beskrive kontroverser rundt bidragene til arv og miljø
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarer med presentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- Minimum 80 % deltakelse på seminarene
- Presentere 1-2 seminaroppgaver
- Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
- Evaluere 1-2 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
- Undervise medstudent i pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjons opplæring);
-
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen, hvor 4 tester og skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 4 timer, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til digital, skriftlig eksamen under tilsyn. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.;;; ; ;
Hvis studenten stryker på én test tas den ene testen om igjen.; Ny/utsatt eksamensgjennomføring av de 4 testene kan gjennomføres én gang før ordinær digital, skriftlig eksamen under tilsyn. Før ny/utsatt digital, skriftlig eksamen under tilsyn vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen.
-
Sensorordning
Én intern og én ekstern sensor