EPN-V2

PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Developmental Psychology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet er en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling. I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studenten kan

    • redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
    • redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
    • beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode;

    Ferdigheter

    Studenten kan;;

    • gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet, sosial og emosjonell utvikling
    • gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd og atferdsforstyrrelser
    • utføre og reflektere over anvendelsen av «discrete trials»-opplæring
    • utføre og reflektere over anvendelsen av presisjonsopplæring

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
    • beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
    • beskrive kontroverser rundt bidragene til arv og miljø
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarer med presentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

    • Minimum 80 % deltakelse på seminarene
    • Presentere 1-2 seminaroppgaver
    • Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
    • Evaluere 1-2 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
    • Undervise medstudent i pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjons opplæring);

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen, hvor 4 tester og skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 4 timer, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til digital, skriftlig eksamen under tilsyn. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.;;; ; ;

    Hvis studenten stryker på én test tas den ene testen om igjen.; Ny/utsatt eksamensgjennomføring av de 4 testene kan gjennomføres én gang før ordinær digital, skriftlig eksamen under tilsyn. Før ny/utsatt digital, skriftlig eksamen under tilsyn vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen.

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor