Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Developmental Psychology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
- redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
- beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode;
Ferdigheter
Studenten kan;;
- gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet, sosial og emosjonell utvikling
- gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd og atferdsforstyrrelser
- utføre og reflektere over anvendelsen av «discrete trials»-opplæring
- utføre og reflektere over anvendelsen av presisjonsopplæring
Generell kompetanse
Studenten kan:
- beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
- beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
- beskrive kontroverser rundt bidragene til arv og miljø
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Midtveispresentasjon av eget prosjekt med problemområde, arbeidsplan og progresjon i praktisk og skriftlig arbeid, samt oversikt over utvalgt faglitteratur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;
- Minimum 80 % deltakelse på seminarene
- Presentere 1-2 seminaroppgaver
- Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
- Evaluere 1-2 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
- Undervise medstudent i pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjons opplæring);
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
Vurderingsuttrykk
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
Sissel Isachsen