Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Developmental Psychology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling.
I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om utviklingspsykologi og moderne utviklingsteorier
- kunnskap om atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi og moderne utviklingsteorier
- kunnskap om utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode
Ferdigheter
Studenten kan
- gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet, sosial og emosjonell utvikling
- gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd og atferdsforstyrrelser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
- utføre og reflektere over «discrete trials» opplæring
- beskrive, utføre og reflektere over presisjonsopplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets gjeldende læreplaner. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på frihåndstegning, fra observasjon til formidling av visuelt budskap og kjennskap til enkle trykketeknikker. Aktiv bruk av fagterminologi vektlegges. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid og utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper. Drøfting av visuell kommunikasjon som del av allmenndannelse og skolefag vektlegges. Undervisningspraksis i grunnskolen inngår i emnet. Praksis skal være en arena for systematisk læring og gjennomføres i samarbeid med praksisskolen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Presentere 3 seminaroppgaver
- Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
- Evaluere 3 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
- Undervise medstudent i pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjons opplæring)
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning og trykk.
- Har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon.
- Har kunnskap om kreative og estetiske læringsprosesser.
- Har innsikt i relevant fagteori og ulike kunst- og kulturuttrykk, nasjonalt og internasjonalt.
- Har innsikt i fagområdet som skolefag og kjennskap til læreplaner for grunnskolen.
Undervisningspraksis:
Studenten
- Kan reflektere over undervisning og læring med utgangspunkt i gjeldende læreplaner.
Ferdigheter
Studenten
- Kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk med tegning og grunnleggende trykketeknikker.
- Kan utvikle en ide, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess frem til ferdig produkt.
- Kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess.
- Kan følge regler for helse, miljø og sikkerhet i verksteder.
Undervisningspraksis:
Studenten
- Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for profesjonell utvikling.
- Kan planlegge for undervisning i tråd med gjeldende læreplaner.
Generell kompetanse
Studenten
- Har generell verkstedskompetanse knyttet til tegning og trykk.
- Kan identifisere etiske aspekt, herunder også personvern, opphavsrett og miljøhensyn som knytter seg til produksjon og formidling av kunst- og kulturuttrykk.
- Kan reflektere over egen og andres læreprosess og formulere konstruktive tilbakemeldinger.
- Har innsikt i lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.;
Hjelpemidler ved eksamen
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen. Studentene deltar i praksislærers undervisning. Det legges vekt på observasjon, analyse og drøfting av undervisning og den profesjonelle hverdag ved praksisskolen. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.;
Vurderingsuttrykk
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Dokumentasjon av ett praktisk/teoretisk arbeid, presentert og faglig drøftet i plenum.
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 10 dager.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.;;
Sensorordning
To interne sensorer