EPN-V2

PSYK3400 Developmental Psychology Course description

Course name in Norwegian
Utviklingspsykologi
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling.

I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om utviklingspsykologi og moderne utviklingsteorier
  • kunnskap om atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi og moderne utviklingsteorier
  • kunnskap om utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet, sosial og emosjonell utvikling
  • gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd og atferdsforstyrrelser

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
  • utføre og reflektere over «discrete trials» opplæring
  • beskrive, utføre og reflektere over presisjonsopplæring

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarpresentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier. Deltakelse på seminarene er obligatorisk.

Course requirements

  • Presentere 3 seminaroppgaver
  • Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
  • Evaluere 3 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
  • Undervise medstudent i pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjons opplæring)

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Assessment

Mappeeksamen hvor 4 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til digital, skriftlig eksamen med tilsyn. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

Hvis studenten stryker på èn test tas den ene testen om igjen. Ny/utsatt eksamensgjennomføring av de 4 testene kan gjennomføres én gang før ordinær digital, skriftlig eksamen med tilsyn. Før ny/utsatt digital, skriftlig eksamen med tilsyn vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen.

Examiners

To interne sensorer