EPN-V2

PSYK3400 Utviklingspsykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Developmental Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi studentene en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling.

I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
  • moderne utviklingsteorier
  • prenatal-/fødsel-/postnatalperiode
  • habituering og respondent læring
  • operant læring
  • kognitiv utvikling
  • utvikling av kommunikasjon
  • personlighet og selv
  • sosial og emosjonell utvikling
  • utvikling av antisosial atferd
  • atferdsforstyrrelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over presentasjonsteknikk
  • beskrive og reflektere over discrete trials opplæring
  • beskrive og reflektere over presisjonsopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til naturvitenskapelige syn på utvikling
  • har innsikt i ulike teorier innenfor utviklingspsykologi

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarpresentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Det inneholder også en introduksjon i 37 presentasjonsteknikk. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier fra dette kurset. Deltakelse på seminarene er obligatorisk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Presentere 2 seminaroppgaver
  • Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
  • Evaluere 2 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
  • Lære medstudent flashkort til pensum (discrete trials) og etablere flyt (presisjons opplæring)

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Vurdering og eksamen

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Mappeeksamen hvor 4 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer), inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

Samlet karakter vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Emnet gir studentene kunnskaper og ferdigheter i økonomistyring i offentlig sektor. Hovedvekten er lagt på økonomisk planlegging i form av budsjettering og resultatvurderinger i form av regnskapsanalyse av nøkkeltall og produktivitets- og effektivitetsanalyser av offentlige tjenester med ikke-finansielle resultatindikatorer. Emnet tar også for seg internasjonal utvikling i offentlig økonomistyring, og utforming og tilpasning av mål- og resultatstyringssystemer i offentlig sektor. Emnet skal sammen med andre økonomifag gi studentene et grunnlag for å utføre oppgaver innen økonomiforvaltning i stillinger som økonomikonsulenter, økonomisjefer og controllere.

Sensorordning

Offentlig og privat regnskap, bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi.