EPN-V2

PSYK3400 Developmental Psychology Course description

Course name in Norwegian
Utviklingspsykologi
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
FALL 2016
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet skal gi studentene en innføring i hvordan generelle læringsprinsipper er relevante i forbindelse med utviklingspsykologiske begreper som sosial, emosjonell og kognitiv utvikling.

I dette emnet vil det spesielt legges vekt på moderne teorier innenfor utviklingspsykologi, der utvikling sees som et samspill mellom biologiske forutsetninger, læringshistorie og ulike miljøbetingelser.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
  • moderne utviklingsteorier
  • prenatal-/fødsel-/postnatalperiode
  • habituering og respondent læring
  • operant læring
  • kognitiv utvikling
  • utvikling av kommunikasjon
  • personlighet og selv
  • sosial og emosjonell utvikling
  • utvikling av antisosial atferd
  • atferdsforstyrrelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over presentasjonsteknikk
  • beskrive og reflektere over discrete trials opplæring
  • beskrive og reflektere over presisjonsopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til naturvitenskapelige syn på utvikling
  • har innsikt i ulike teorier innenfor utviklingspsykologi

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarpresentasjoner og arbeidskrav knyttet til å lære medstudenter pensum. Det inneholder også en introduksjon i 37 presentasjonsteknikk. Seminarpresentasjonene blir vurdert etter bestemte kriterier fra dette kurset. Deltakelse på seminarene er obligatorisk.

Course requirements

  • Presentere 2 seminaroppgaver
  • Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
  • Evaluere 2 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
  • Lære medstudent flashkort til pensum (discrete trials) og etablere flyt (presisjons opplæring)

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Mappeeksamen hvor 4 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer), inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

Samlet karakter vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %).

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Examiners

En intern og en ekstern sensor