Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3200 Sosialpsykologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Psychology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet vil belyse relasjonelle ferdigheter og gruppeprosesser både i sosialpsykologisk og atferdsanalytisk perspektiv. Veiledningsferdigheter i praksis blir vektlagt. Emnet vil dekke atferdsfenomener som sosialpsykologien fokuserer på.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- beskrive sosialpsykologiens sentrale atferdsfenomener
- redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
- redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier og veiledning i praksis
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
- redegjøre for motivasjonsteori ut i fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
- forklare begrepene verbalt samfunn, regelfølging, og instrukskontroll
- beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
- anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
- formulere forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
- beherske å gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
- drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
- utføre effektiv møte- og gruppeledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % deltakelse på seminarer og obligatorisk undervisning
- 100 % deltakelse i workshop på veiledningsferdigheter
- Gjennomføre 11 mindre tester (80% av svarene per test må være korrekt)
- 100 % deltakelse i demonstrasjon av et veiledningsmøte som inkluderer relevante veiledningsferdigheter, og som opponent en gang
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Sensorordning
Emnet vektlegger teoretiske og praktiske ferdigheter for å utvikle et helhetlig perspektiv på barnehagen. Det bygger på bærekraftdidaktikk som skal fremme handlingskompetanse hos både barn og voksne. Bærekraftdidaktikken fremmer pluralistiske løsninger som inviterer barn med i utforskning av spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Den tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene kan utvikles gjennom deltagelse prosjekter, opplevelser i naturen og sanseopplevelser.
Faglige hovedtemaer i emnet inkluderer
- Bærekraftdidaktikk
- Antropocen
- Bærekraftig utvikling i storbyen
- Sanseopplevelser
- Forbruk
- Bærekraftige praksiser