EPN-V2

PSYK3200 Sosialpsykologi  Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Psychology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet vil belyse relasjonelle ferdigheter og gruppeprosesser både i sosialpsykologisk og atferdsanalytisk perspektiv. Veiledningsferdigheter i praksis blir vektlagt. Emnet vil dekke atferdsfenomener som sosialpsykologien fokuserer på.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om sosialpsykologiens sentrale perspektiver
    • kunnskap om spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
    • kunnskap om veiledningsteorier

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • diskutere atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
    • redegjøre for motivasjonsteori ut i fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
    • forklare begrepene verbalt samfunn, regelfølging, og instrukskontroll
    • beskrive veiledningsprosessen, redegjøre for gangen i et veiledningsforløp og demonstrere veiledningsferdigheter
    • beskrive ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
    • beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
    • redegjøre for og fremvise hvordan gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • nyttiggjøre seg forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
    • diskutere veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv

    gjennomføre effektiv møte- og gruppeledelse

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap om generell forskningsmetode
    • bred kunnskap om ulike forskningsdesign og validitet
    • kunnskap om deskriptiv statistikk
    • kjennskap til sannsynlighet og signifikanstesting
    • kjennskap til hypotesetesting, type l og type lI feil
    • kjennskap til grunnleggende statistiske analyser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere forskningsresultater i publiserte studier og validiteten på funnene
    • designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle de grunnleggende prinsippene for forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. l tillegg vil det gjennomføres en seminardag der studentene får praktisk øvelse i bruk av enkle statistiske analyser og tolking av resultater.

  • Vurdering og eksamen

    • Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Mappeeksamen hvor 4 tester og digital, skriftlig eksamen med tilsyn, 4 timer, inngår. Alle 4 testene må være bestått for å kunne gå opp til digital, skriftlig eksamen med tilsyn. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

    Hvis studenten stryker på èn test tas den ene testen om igjen. Ny/utsatt eksamensgjennomføring av de 4 testene kan gjennomføres én gang før ordinær digital, skriftlig eksamen med tilsyn. Før ny/utsatt digital, skriftlig eksamen med tilsyn vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene en tredje og siste gang.

  • Vurderingsuttrykk

    Ingen

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor