Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2600 Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods 3 - Research Designs and Statistics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forskningsmetode og statistikk har en sentral plass innen atferds- og samfunnsforskning, og en grunnleggende forståelse av metode og statistiske begreper er nødvendig for å kunne lese forskningsartikler og vurdere kvaliteten på data og funn.
Forkunnskapskrav
Bestått emnet PSYK2100
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om generell forskningsmetode
- bred kunnskap om ulike forskningsdesign og validitet
- kunnskap om deskriptiv statistikk
- kjennskap til sannsynlighet og signifikanstesting
- kjennskap til hypotesetesting, type l og type lI feil
- kjennskap til grunnleggende statistiske analyser
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere forskningsresultater i publiserte studier og validiteten på funnene
- designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle de grunnleggende prinsippene for forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk
Arbeids- og undervisningsformer
Dette emnet handler om regler om inngåelse av avtaler, innhold av yteplikter og virkninger av avtalebinding. Det blir gitt en grunnleggende behandling av den alminnelige kontraktsretten og av hovedreglene som gjelder for kjøpskontrakter.
I emnet behandles regler om inngåelse av kontrakter, fastlegging av kontrakters innhold, oppfyllelse og oppfølging, herunder følger av kontraktsbrudd, tolking av kontrakter, fullmaktslære, og hvilken adgang det er til å endre allerede inngåtte kontrakter. Fokus er rettet på avtaler mellom parter som opptrer i næringsvirksomhet, herunder hvor det offentlige er avtalepart. I tillegg blir spørsmål om, og eventuelt hvor langt, det offentlige har kompetanse til å bruke myndigheten sin som byttemiddel, eller som forhandlingsressurs ved avtaleinngåelse med private, analysert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i kontraktsrettslige grunnprinsipper
- inngående kunnskap i alminnelig kontraktsrett
- inngående kunnskap om spesielle rettslige problemsstillinger som reiser seg når det offentlige inngår kontrakter med private
- innsikt i hvilken betydning utviklingen i den internasjonale kontraktsretten har og kan få for norsk kontraktsrett
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere, systematisere og formulere kontraktsrettslige spørsmål
- problematisere og drøfte sentrale teoretiske kontraktsrettslige problemsstillinger
- anvende aktuelle kontraktsrettslige regler på praktiske problemsstillinger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosesser
- formidle og beherske fagområdets uttrykksformer
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningsopplegget er basert på forelesninger, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Oppgaveløsning og refleksjoner rundt ulike kontraktsrettslige problemsstillinger og kontraktstyper er viktige elementer i undervisningen. Det forutsettes mye egenaktivitet i tilknytning til emnet.
Vurderingsuttrykk
Ingen arbeidskrav
Sensorordning
Skoleeksamen på 5 timer.