EPN-V2

PSYK2600 Research Methods 3 - Research Designs and Statistics Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet skal gjøre studentene i stand til å evaluere andres studier. Videre skal studentene kunne designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data. Forskningsmetode og statistikk har en sentral plass innen atferds- og samfunnsforskning, og en grunnleggende forståelse av metode og statistiske begreper er nødvendig for å kunne lese forskningsartikler og vurdere kvaliteten på data og funn.

Required preliminary courses

Bestått emnet PSYK2100.

Learning outcomes

Studenten har kunnskap om

  • operasjonaliseringer av variabler, uavhengige og avhengige variabler, tredjevariabler
  • validitet og reliabilitet
  • ulike måleskalaer
  • viktige aspekter ved bruk av intervju og spørreskjema
  • reaktive mål og kravkarakteristika
  • mellom-gruppe- og innen-gruppe ¿design
  • faktorielle design, hoved-effekter og interaksjons-effekter
  • betydningen av utvalgsmetode for kausal slutnings-styrke
  • eksperimentelle og kvasi-eksperimentelle design og styrking av indre validitet gjennom inklusjon av kontrollgrupper og ulike designelementer
  • sannsynlighetsbegrepet og relatere dette til signifikanstesting
  • hypotesetesting, type I og type II feil
  • Pearson produkt-moment korrelasjon
  • hovedprinsipper for en t-test
  • hovedprinsipper for variansanalyse
  • enkel lineær regresjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide intervju og spørreskjema
  • foreta operasjonaliseringer av variabler
  • designe enkle studier og styrke validitet gjennom inklusjon av ulike designelementer
  • evaluere styrker og svakheter ved forskningsdesign i publiserte studier og validiteten på funnene
  • beregne mål på sentraltendens og varians

Generell kompetanse

Studenten

  • kan de grunnleggende prinsippene for anvendelse av forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil det gjennomføres en seminardag der studentene får praktisk øvelse i bruk av enkle statistiske analyser og tolking av resultater.

Course requirements

  • Deltakelse på seminaret

Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Mappeeksamen hvor 4 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer), inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %).

Examiners

En intern sensor.