Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2400 Forskningsmetode 2 - N=1-design, evaluering og dokumentasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods 2 - N=1-designs, Evaluation, and Documentation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått andre studieår eller tilsvarende. Emnet bygger på og utvider kunnskaper fra SYBAS1200.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har bred kunnskap om sykdom og behandling ved skade i nervesystemet, i bevegelsesapparatet, i fordøyelsessystemet, i nyrene og urinveiene
- har kunnskap om sykdom, skade og behandling av reproduksjonsorganene og brystene
- har kunnskap om sykdom og behandling av øye, øre, nese og hals
- har kunnskap om traumatologi
- har kunnskap om pediatriske sykdommer og behandling
- kar kunnskap om generell pre- og postoperativ behandling
- har kunnskap om postoperativ smertebehandling hos barn og voksne
- har kunnskap om farmakologi, væsketerapi, og transfusjonsbehandling
- har kunnskap om omsorgsteorier og omsorgsetikk, selvbestemmelse og medbestemmelse og behandlingsbegrensing
- har kunnskap om ledelse og arbeidsmiljø i spesialhelsetjenesten
- har kunnskap om kvalitet og kvalitetsutvikling i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om førstehjelp etter ABC-prinsippet
Ferdigheter:
Studenten
- kan finne, vurdere og henvise til relevant faglitteratur for å belyse faglige problemstillinger muntlig
- behersker DHLR til voksne, HLR til barn og blodprøvetaking
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger knyttet til behandling i spesialisthelsetjenesten
- har innsikt i sykepleierens oppgaver i tverrfaglig samarbeid
- har handlingsberedskap til å indentifisere og formidle områder med behov for kvalitetsutvikling
- viser ansvar for utvikling av egen faglig kompetanse
Læringsutbytte
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, seminar, simulering og ferdighetstrening og selvstudier.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Studieoppgave 1 (A) Gruppepresentasjon og faglig diskusjon, legges fram i seminar. Ved ikke godkjent arbeidskrav kalles studentene inn på nytt.
- Studieoppgave 2 (B) Gruppepresentasjon og faglig diskusjon, legges fram i seminar. Ved ikke godkjent arbeidskrav kalles studentene inn på nytt.
- Minimum 80 % aktiv deltakelse i studiegruppen. Det forutsettes at studentene er forberedt
- DHLR-kurs
- Ferdighetstrening i blodprøvetaking (Gjennomføres i 2. studieår)
- Førstehjelpskurs (Gjennomføres i 2. studieår)
- PVK-kurs (Gjennomføres i 2. studieår)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer.
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.