EPN-V2

PSYK2400 Forskningsmetode 2 - N=1-design, evaluering og dokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods 2 - N=1-designs, Evaluation, and Documentation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I forskning og endringsarbeid er det viktig å kunne formulere presise og operasjonelle mål, velge målemetoder, design og metode som er egnet for å påvise endring, samt å kunne kommunisere funn som er blitt gjort på en klar og tydelig måte.

    Et viktig virkemiddel i planlegging og dokumentasjon av individrettede tiltak er individuell plan, som er lovfestet rettighet for brukere med sammensatte tjenestebehov.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnet PSYK2100

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • beskrive gangen i en forsvarlig planlegging og dokumentasjonsprosess
    • forklare hvordan vitenskapelige journaler evaluerer og vurderer artikler
    • redegjøre for APA standard (Publication Manual of the American Psychological Association)

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • lage og begrunne problemstillinger som kan belyses vitenskapelig
    • planlegge og gjennomføre en eksperimentell undersøkelse
    • skrive en rapport basert på APA-standard
    • skrive et sammendrag av og vurdere en vitenskapelig artikkel
    • lage og begrunne mål i endringsarbeid og i klinisk arbeid
    • utforme en individuell plan

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • redegjøre for forskjellen mellom mål og tiltak/strategi
    • redegjøre for gangen i en vitenskapelig undersøkelse fra planlegging til publikasjon
    • formulere overordnede mål (visjoner), generelle mål og spesifikke mål
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er seminarer, selvstudium, veiledet oppgaveløsning, workshops og øvelser i seminarene. Med utgangspunkt i gitte opplysninger skal studentene, gjennom gruppearbeid, utarbeide behandlingsmål på ulike nivåer og begrunne disse. Studentene skal presentere disse i klassen. I tillegg skal studentene individuelt lage en problemstilling for en vitenskapelig undersøkelse, planlegge og gjennomføre undersøkelsen samt skrive vitenskapelig artikkel.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Deltakelse gjennom hele dagen i 7 seminarer. Seminarene inkluderer både individuelle -og gruppepresentasjoner
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3500 ord

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av én sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.