EPN-V2

PSYK2400 Forskningsmetode 2 - N=1-design, evaluering og dokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods 2 - N=1-designs, Evaluation, and Documentation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I forskning og endringsarbeid er det viktig å kunne formulere presise og operasjonelle mål, velge målemetoder, design og metode som er egnet for å påvise endring, samt å kunne kommunisere funn som er blitt gjort på en klar og tydelig måte.;

    Et viktig virkemiddel i planlegging og dokumentasjon av individrettede tiltak er individuell plan, som er lovfestet rettighet for brukere med sammensatte tjenestebehov.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnet PSYK2100

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • beskrive gangen i en forsvarlig planlegging og dokumentasjonsprosess
    • forklare hvordan vitenskapelige journaler evaluerer og vurderer artikler
    • redegjøre for APA standard (Publication Manual of the American Psychological Association);

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • lage og begrunne problemstillinger som kan belyses vitenskapelig
    • planlegge og gjennomføre en eksperimentell undersøkelse
    • skrive en rapport basert på APA-standard
    • skrive et sammendrag av og vurdere en vitenskapelig artikkel
    • lage og begrunne mål i endringsarbeid og i klinisk arbeid
    • utforme en individuell plan;

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • redegjøre for forskjellen mellom mål og tiltak/strategi
    • redegjøre for gangen i en vitenskapelig undersøkelse fra planlegging til publikasjon
    • formulere overordnede mål (visjoner), generelle mål og spesifikke mål
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, veiledet oppgaveløsning, workshops og øvelser. Med utgangspunkt i gitte opplysninger skal studentene, gjennom gruppearbeid, utarbeide behandlingsmål på ulike nivåer og begrunne disse. Studentene skal presentere disse i klassen. I tillegg skal studentene individuelt lage en problemstilling for en vitenskapelig undersøkelse, planlegge og gjennomføre undersøkelsen samt skrive vitenskapelig artikkel.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

    • Minimum 80 % deltakelse i obligatorisk undervisning, gruppearbeid og workshops ;
    • Individuelle presentasjoner av opplegg for en eksperimentell undersøkelse for gruppen;
    • Presentasjon av behandlingsmål med begrunnelse for klassen
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3500 ord

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor