EPN-V2

PSYK2310 Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse  Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en fordypning i atferdsanalytisk forståelse av atferd ved å inngående beskrive det teoretiske grunnlaget for denne vitenskapen og presentere sentrale funn fra forskning.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnene PSYK1420 og PSYK2200.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive sammenhengen mellom anvendt, eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse
    • definere begrepet oppsummerende merkelapper og redegjøre for kategorifeil i beskrivelse og forklaring av atferd
    • redegjøre for hvordan kompleks atferd som hukommelse, verbal atferd, privat atferd og kognisjon kan forstås innen atferdsanalyse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • diskutere argumenter for og imot en atferdsanalytisk tilnærming til å forklare atferd
    • definere og gi eksempler som illustrerer atferdsanalytiske begreper

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • diskutere hvordan beskrivelse, prediksjon og kontroll inngår som formål med atferdsanalyse som en vitenskap
    • redegjøre for overveielser knyttet til valg av analyseenheter innen en vitenskap om atferd
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, interteaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli avholdt seminarer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere temaer fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 5 seminarer, inkludert deltakelse i egen presentasjon i gruppe eller opponentrolle i gruppe

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen, hvor 5 tester à 1 time avlagt i emnet og en individuell hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 2000 ord, inngår. Alle 5 testene må være bestått for å kunne gå opp til hjemmeeksamen. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås. Dersom man ikke har gjennomført testene tidligere eller har strøket kan de testene dette gjelder gjennomføres én gang til før ordinær hjemmeeksamen.

    Før ny/utsatt individuell hjemmeeksamen vil det være anledning til å gjennomføre en eller flere av testene igjen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ved testene: Ingen hjelpemidler tillatt

    Ved den individuelle hjemmeeksamenen: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på hjemmeeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av én sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.