EPN-V2

PSYK2310 Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse  Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en fordypning i atferdsanalytisk forståelse av atferd. Emnet gir en utdypning av det teoretiske grunnlaget for å kunne anvende læringsprinsipper i løsning av ulike utfordringer.

Forkunnskapskrav

Bestått emnene PSYK1420 og PSYK2200.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive sammenhengen mellom anvendt, eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse
  • definere begrepet oppsummerende merkelapper og redegjøre for kategorifeil i beskrivelse og forklaring av atferd
  • redegjøre for hvordan kompleks atferd som hukommelse, verbal atferd, privat atferd og kognisjon kan forstås;innen atferdsanalyse

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere argumenter for og imot en atferdsanalytisk tilnærming til å forklare atferd
  • definere og gi eksempler som illustrerer atferdsanalytiske begreper;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • diskutere hvordan beskrivelse, prediksjon og kontroll inngår som formål med atferdsanalyse som en vitenskap
  • redegjøre for overveielser knyttet til valg av analyseenheter innen en vitenskap om atferd

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, «inter-teaching», selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli avholdt seminarer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere temaer fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Minimum 80 % deltakelse på seminarene
  • Presentasjon av fagstoff /tekster

Vurdering og eksamen

Emnet er en teoretisk og praktisk innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk. Studentene trener på den journalistiske arbeidsprosessen, med særlig vekt på sjanger, etikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav

Vurderingsuttrykk

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende nyhetsjournalistikk
  • presseetikk
  • kildekritikk
  • journalistrollen og journalistisk integritet

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter som nyhetsjournalist
  • kan produsere enkle journalistiske tekster
  • kan arbeide kritisk med kilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre grunnleggende journalistiske vurderinger
  • har kjennskap til journalistikkens funksjon i samfunnet
  • kan ta presseetiske avgjørelser

Sensorordning

Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:

  • individuell pensumlesing
  • seminarer og forelesninger i plenum
  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper