Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2310 Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en fordypning i atferdsanalytisk forståelse av menneskelig atferd. Det er en utdypning av det teoretiske grunnlaget for å kunne anvende læringsprinsipper i løsning av ulike utfordringer.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- ulike fornybare energikilder med fokus på forskjellen mellom disse og energikilder fra fossilt brensel
- teknologier som tas i bruk for å utnytte fornybare energikilder som termisk energi i bygninger og for produksjon av elektrisitet.
- de viktigste prosesser og komponenter som anvendes i ulike system for fornybar energi basert på energikonvertering
- fornybare energisystemers miljømessige ytelse
Ferdigheter
Studenten kan
- relatere fornybar energi og fossile brensel til bærekraft
- analysere og sammenligne fornybare energisystemer og konvensjonelle systemer basert på fossilt drivstoff med hensyn på miljøpåvirkning
- utføre analyser av sammenhengen mellom teknologi og økonomi for fornybare energisystemer
- utføre beregninger av energiproduksjon fra fornybare energikilder
- dimensjonere solenergisystemer for oppvarming og produksjon av elektrisitet
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av fornybare energikilder i komplekse energisystemer
- fungere som prosjektmedarbeider i planlegging, bygging, og drift av bygningsintegrerte, fornybare energisystemer
- bidra til nytenking i innovasjonsprosesser
Læringsutbytte
Forelesninger og øvinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, «inter-teaching», selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli avholdt seminarer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere temaer fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning.
Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på seminarene (80 %)
- Presentasjon av fagstoff /tekster
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få levere inn hjemmeeksamen.
Vurdering og eksamen
Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
En intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.
Sensorordning
Habtamu Bayera Madessa