EPN-V2

PSYK2310 Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse  Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en fordypning i atferdsanalytisk forståelse av menneskelig atferd. Det er en utdypning av det teoretiske grunnlaget for å kunne anvende læringsprinsipper i løsning av ulike utfordringer.

Forkunnskapskrav

Bestått emnene PSYK1420 og PSYK2200.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sammenhengen mellom anvendt, eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse
  • kunnskap om oppsummerende merkelapper og kategorifeil i beskrivelser av atferd og i atferdsforklaringer
  • kunnskap om atferdsanalytisk forståelse av verbal atferd og fortolkning av ulike hukommelsesfenomener

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere argumenter for og imot en atferdsanalytisk tilnærming til å forklare menneskelig atferd
  • definere og gi eksempler som illustrerer atferdsanalytiske begreper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for en vitenskapelig posisjon der målene er beskrivelse, prediksjon og kontroll
  • identifisere ulike problemer ved avgrensning og beskrivelse av atferdsenheter
  • redegjøre for nødvendige overveielser knyttet til valg av analyse-enheter i eksperimentell og anvendt atferdsanalyse

Arbeids- og undervisningsformer

Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Antall dager pedagogisk praksis:

  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet i grunnskolen

Det er praksislærer som vurderer studentenes måloppnåelse i praksisperioden.

Dersom en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. For studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jfr § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare relevante begreper innen biokompatibilitet og dentale biomaterialer
  • forklare hovedårsaker til toksikologiske reaksjoner, allergiske reaksjoner og generelle bivirkninger som dentale materialer kan utløse hos pasient og tannhelsepersonell
  • beskrive dentale biomaterialers risiko for biologiske reaksjoner i form av allergiutvikling, toksisitet og bivirkninger
  • beskrive biokjemiske prosesser i kroppen som kan forklare uønskede biologiske reaksjoner forårsaket av dentale materialer
  • gjøre rede for tiltak for å redusere risiko for negative biologiske reaksjoner hos pasient ved produksjon av oralprotetiske løsninger
  • gjøre rede for utlekkstoffer og degraderingskomponenter fra dentale biomaterialer som kan føre til uønskede biologiske reaksjoner
  • gjøre rede for betydningen feil materialbehandling og feil materialsammensetning kan ha å si for biokompatibiliteten.
  • beskrive risiko for mulige helseplager ved kortvarig og langvarig yrkeseksponering for dentale materialer
  • forklare de mest vanlige eksponeringsveiene og hvordan man best mulig kan beskytte seg mot eksponering
  • gjøre rede for nasjonale og internasjonale regulatoriske krav og standarder som gjelder for dentale biomaterialer
  • gjøre rede for miljømessige hensyn knyttet til utvinning og avfallshåndtering av stoffer som inngår i dentale materialer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk begrunne valg av materialer med forankring i forskning og materialvitenskapelige prinsipper
  • reflektere over miljømessige aspekter knyttet til utvinning og avfallshåndtering av stoffer som inngår i dentale materialer
  • utføre korrekt bruk, oppbevaring og avfallshåndtering av aktuelle tanntekniske materialer, kjemikalier og utstyr med tanke på helse, miljø og sikkerhet (HMS) på laboratoriet

Hjelpemidler ved eksamen

Se praksisguiden for pedagogisk praksis i yrkesfaglærerutdanningene

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 90 % tilstedeværelse på demonstrasjonsforelesninger og laboratorieøvelser
  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening, seminarer og obligatorisk veiledning

Sensorordning

Ingen