EPN-V2

PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnet PSYK 1420.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
    • beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
    • gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
    • redegjøre for funksjonell kartlegging
    • diskutere behandling av problematferd
    • redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
    • referere til og beskrive empirisk støttete tilnærminger innen:
      • etablering av verbal atferd
      • opplæring av barn med autisme
      • intervensjoner for barn og ungdom/voksne
      • skoleintervensjoner
      • kognitiv atferdsterapi og behandling av psykiske lidelser
      • helseintervensjoner
      • trening med dyr (dyrevelferd og labratorieeksperimenter)
    • referere til anvendt atferdsanalyse i organisasjoner;

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • formulere grunnleggende læringsprinsipper
    • redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere funksjonelle analyser
    • fastsette ulike opplæringsmetoder for å fremme atferd gjennom anvendt atferdsanalytisk opplæringsmetoder
    • beherske grunnleggende verbale operanter
    • kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter;
    • bruke gjeldende APA standard i skriftlige innleveringer; referering i tekst, referanselisten og overskrifter

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
    • presentere en rekke anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
    • formidle grunnleggende læringsprinsipper for etablering av atferd
    • formidle grunnleggende læringsprinsipper for avlæring av problematferd
    • drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
    • drøfte profesjonelle ferdigheter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops, «inter-teaching» og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

    • Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning, seminarer og workshop ;
    • Innlevering av 3 individuelle skriftlige oppgaver (Reaction Papers; RP’er), maksimalt 900 ord
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor