EPN-V2

PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnet PSYK 1420.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
    • kunnskap om kontingensformet vs. regelstyrt atferd
    • kunnskap om grunnleggende og kompleks verbal atferd
    • kunnskap om behandling av utfordrende atferd
    • kunnskap om krav til empirisk støttete behandlingsformer
    • kjennskap til empirisk støttete tilnærminger innen:
      • kognitiv atferdsterapi og behandling av psykiske lidelser
      • opplæring av barn med autisme
      • intervensjoner for barn og ungdom
      • skoleintervensjoner
      • trening med dyr
    • kunnskap om atferdsanalyse i organisasjoner

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • redegjøre for grunnleggende læringsprinsipper
    • redegjøre for tilrettelegging av egen læring
    • redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere funksjonelle analyser
    • praktisk demonstrere ulike opplæringsmetoder for å fremme atferd gjennom anvendt atferdsanalytisk opplæringsmetoder
    • identifisere grunnleggende verbale operanter
    • redegjøre muntlig for etisk forsvarlig andvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i og forståelse av anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
    • har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder
    • kan redegjøre for etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
    • kan redegjøre for profesjonelle ferdigheter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
    • Deltakelse på seminarene og workshops (80 %)
    • Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist vurderes til godkjent/ikke godkjent, maksimalt 900 ord.

    Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til hjemmeeksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord inkludert forside og eventuelle noter (referanseliste er ikke inkludert).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensorer