Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.
-
Forkunnskapskrav
Bestått emnet PSYK 1420.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- kunnskap om kontingensformet vs. regelstyrt atferd
- kunnskap om grunnleggende og kompleks verbal atferd
- kunnskap om behandling av utfordrende atferd
- kunnskap om krav til empirisk støttete behandlingsformer
- kjennskap til empirisk støttete tilnærminger innen:
- kognitiv atferdsterapi og behandling av psykiske lidelser
- opplæring av barn med autisme
- intervensjoner for barn og ungdom
- skoleintervensjoner
- trening med dyr
- kunnskap om atferdsanalyse i organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende læringsprinsipper
- redegjøre for tilrettelegging av egen læring
- redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere funksjonelle analyser
- praktisk demonstrere ulike opplæringsmetoder for å fremme atferd gjennom anvendt atferdsanalytisk opplæringsmetoder
- identifisere grunnleggende verbale operanter
- redegjøre muntlig for etisk forsvarlig andvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse av anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder
- kan redegjøre for etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
- kan redegjøre for profesjonelle ferdigheter
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
- Deltakelse på seminarene og workshops (80 %)
- Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist vurderes til godkjent/ikke godkjent, maksimalt 900 ord.
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til hjemmeeksamen.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord inkludert forside og eventuelle noter (referanseliste er ikke inkludert).
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
En intern og en ekstern sensorer