EPN

PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.

Forkunnskapskrav

Bestått emnet PSYK 1420.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
  • kunnskap om kontingensformet vs. regelstyrt atferd
  • kunnskap om grunnleggende og kompleks verbal atferd
  • kunnskap om behandling av utfordrende atferd
  • kunnskap om krav til empirisk støttete behandlingsformer
  • kjennskap til empirisk støttete tilnærminger innen:
    • kognitiv atferdsterapi og behandling av psykiske lidelser
    • opplæring av barn med autisme
    • intervensjoner for barn og ungdom
    • skoleintervensjoner
    • trening med dyr
  • kunnskap om atferdsanalyse i organisasjoner

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for grunnleggende læringsprinsipper
  • redegjøre for tilrettelegging av egen læring
  • redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere funksjonelle analyser
  • praktisk demonstrere ulike opplæringsmetoder for å fremme atferd gjennom anvendt atferdsanalytisk opplæringsmetoder
  • identifisere grunnleggende verbale operanter
  • redegjøre muntlig for etisk forsvarlig andvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse av anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
  • har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder
  • kan redegjøre for etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
  • kan redegjøre for profesjonelle ferdigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
  • Deltakelse på seminarene og workshops (80 %)
  • Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist vurderes til godkjent/ikke godkjent, maksimalt 900 ord.

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til hjemmeeksamen.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3 500 ord inkludert forside og eventuelle noter (referanseliste er ikke inkludert).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En intern og en ekstern sensorer