EPN-V2

PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

Bestått emnet PSYK 1420.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
  • kunnskap om kontingensformet vs. regelstyrt atferd
  • kunnskap om grunnleggende og kompleks verbal atferd
  • kunnskap om behandling av utfordrende atferd
  • kunnskap om krav til empirisk støttete behandlingsformer
  • kjennskap til empirisk støttete tilnærminger innen:
    • kognitiv atferdsterapi og behandling av psykiske lidelser
    • opplæring av barn med autisme
    • intervensjoner for barn og ungdom
    • skoleintervensjoner
    • trening med dyr
  • kunnskap om atferdsanalyse i organisasjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for grunnleggende læringsprinsipper
  • redegjøre for tilrettelegging av egen læring
  • redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere funksjonelle analyser
  • praktisk demonstrere ulike opplæringsmetoder for å fremme atferd gjennom anvendt atferdsanalytisk opplæringsmetoder
  • identifisere grunnleggende verbale operanter
  • redegjøre muntlig for etisk forsvarlig andvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse av anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
  • har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder
  • kan redegjøre for etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
  • kan redegjøre for profesjonelle ferdigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Yrkesdidaktisk forskning er ett av to emner innen feltet fag- og yrkesopplæring. De to emnene, yrkespedagogisk forskning og yrkesdidaktisk forskning, kan tas hver for seg, men vil til sammen gi bredde og fordypning på feltet. Yrkesdidaktikk har som begrep en kort historie i Norge, og har også hatt en relativt begrenset plass i internasjonal forskning. Emnet yrkesdidaktisk forskning skal gi oversikt over det yrkesdidaktiske fagfeltet og bidra til å styrke forskning innen yrkesdidaktikk.

I læringsforløpet skal studentene styrke sitt kunnskapsgrunnlag for arbeid med egen avhandling og fremtidig yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid. Emnet omhandler temaer som gjelder forholdet mellom læring og arbeid, utvikling av yrkeskunnskap og læreplaner i yrkesfag. Problematisering av yrkeskunnskap og yrkesdidaktikk i ulike utdanningskontekster vil være sentralt. Emnet skal gi innblikk i ulike forskningstilnærminger i yrkesdidaktisk forskning, særlig praktikerforskning (practitioner research) som strategi for å utvikle yrkes- og profesjonskunnskap.

Undervisningen vil bli gitt på engelsk dersom noen av deltakerne er engelskspråklige.

Emnet kan erstattes av ett eller flere ph.d.-emner ved OsloMet eller ved annen utdanningsinstitusjon eller ved en forskerskole.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
  • Deltakelse på seminarene og workshops (80 %)
  • Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist vurderes til godkjent/ikke godkjent, maksimalt 900 ord.

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til hjemmeeksamen.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkesdidaktisk forskning
  • har innsikt i begrepene yrkeskompetanse, arbeid, yrke, kontekst, utvikling, didaktikk og yrkesdidaktikk relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av arbeids- og produksjonsprosesser som grunnlag for utdanningsvirksomhet og læreplanarbeid
  • kan gjennomføre yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerutdanning
  • kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkesdidaktiske feltet

Generell kompetanse

Studenten

kan identifisere og utforske behov for ny yrkesdidaktisk forskning med relevans for yrkesutdanningens og yrkesfaglærerutdanningers kunnskapsgrunnlag

Hjelpemidler ved eksamen

Det gis organisert undervisning i form av forelesninger og seminarer. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.

Vurderingsuttrykk

Forberedelse til emnet

Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før de begynner på emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.

Sensorordning

Studenten skriver en individuell fagartikkel med omfang på 4000-6000 ord (forside, abstract, illustrasjoner og referanseliste kommer i tillegg), i skrifttype Times New Roman, i skriftstørrelse 12 og med 1,5 linje- og avsnittsavstand. For kildehenvisninger og sitater, følges APA-stil eller en etablert stilmal fra eget fagfelt.

Teksten skal knyttes til relevante problemstillinger i emnets pensum. Fagartikkelen kan også være knyttet til arbeidet med egen avhandling. Temaet skal godkjennes av emnekoordinator på forhånd. Fagartikkelen må leveres innen seks uker etter endt undervisning.

Ny og utsatt eksamen

Dersom fagartikkelen ikke blir vurdert til bestått, kan studenten levere inn en bearbeidet versjon én gang innen en nærmere fastsatt frist.