EPN-V2

PSYK2100 Forskningsmetode 1 - introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods 1 - Introduction to Quantitative and Qualitative Methodology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven har et omfang på 20 ECTS. I dette inngår 5 poeng som omhandler strukturerte litteratursøk, metodespesialisering og avklaring av personsvernshensyn i datainnhenting.

I emnet skal studentene gjennomføre et individuelt eller parvis fordypningsarbeid med bibliotek- og informasjonsvitenskapelig relevans. Studentene får mulighet til å arbeide systematisk og metodisk ut fra teoretiske prinsipper og med relevant forskning. Studentene skal arbeide med å beskrive, belyse, analysere og drøfte faglige problemstillinger på en systematisk, reflektert og kritisk måte. Studenten kan velge mellom en:

  • Empirisk oppgave: Studenten samler inn data selv gjennom en egen undersøkelse. Undersøkelsen kan foretas gjennom enkle kvantitative tilnærminger (for eksempel spørreskjemaundersøkelser) eller ved en kvalitativ tilnærming (for eksempel intervjuer).
  • Litteraturoppgave: En problemstilling drøftes med bakgrunn i allerede foreliggende teoretiske og empiriske studier

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for grunnleggende bruksområder for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • redegjøre for intervjuer i kvalitativ psykologisk forskning
  • redegjøre for forskjellige kvalitative analysemetoder
  • redegjøre for sentrale begreper i datainnsamling
  • forklare valg av atferdsdimensjon
  • beskrive ulike kartleggingssystemer og anvendelsesområder
  • forklare nødvendigheten av å benytte eksperimentelle design
  • beskrive ulike N=1-designer;

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for forskjellige observasjonsmetoder i psykologi
  • regne ut enighet mellom observatører (IOA)
  • anvende vanlige registreringsmetoder
  • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle fordeler og ulemper ved kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og analyse
  • diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
  • redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids-; og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, veiledet gruppearbeid med oppgaver og selvstudium. Videre vil det bli arrangert workshops med praktiske øvelser. Her vil studentene oppøve praktiske ferdigheter. Disse workshopene er obligatoriske. Studentene skal i tillegg presentere redegjørelser for faglige, etiske og juridiske overveininger rundt temaet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurderingsformen er en bacheloroppgave. Bacheloroppgaven utføres vanligvis individuelt, men kan også utføres i grupper på inntil tre studenter. Oppgaven skal ha et omfang på 60000-110000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). Studenter som ikke består ordinær eksamen, må ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenten har krav på begrunnelse og én times ekstra veiledning. Hvis besvarelsen fortsatt ikke er bestått etter ny/ utsatt eksamen, må det leveres en helt ny besvarelse med ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Studenten har da ikke krav på veiledning.

Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:;

Knowledge;

The student;

  • has broad knowledge of updated national and international research on the topic of the bachelor’s thesis
  • has knowledge of professional development and project work and can use the knowledge in his/her own project;
  • has knowledge of philosophy of science, research ethics and research methods, and is capable of discussing how this impacts the development of knowledge in occupational therapy

Skills;

The student is capable of;

  • applying problem-solving and creative strategies in the development of a project outline
  • preparing a research question and a project plan
  • using philosophy of science, research ethics and methods to his/her own bachelor’s degree project
  • applying a relevant scientific method and conducting data collection and analysis
  • preparing an abstract and bachelor’s thesis based on traditions in research dissemination
  • obtaining, applying and discussing relevant research articles and other specialist literature from national and international R&D work on the topic of the bachelor thesis
  • discussing the bachelor thesis’ topic and results in relation to occupational therapy theory and occupational science
  • discussing, assessing and reflecting on results and factors that have influenced the results’ reliability and validity

General competence

The student is capable of;

  • planning and carrying out an occupational therapy development project in cooperation with others under supervision
  • critically reflecting on research ethics issues and guidelines
  • communicating in written form, discussing and presenting the results of his/her own project

Vurderingsuttrykk

In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:;

  • a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching
  • a written assignment in the form of a project outline for the bachelor thesis, up to 3,000 words. The project description must be written and submitted in groups normally comprising two students.

Sensorordning

Written bachelor’s thesis in groups normally comprising two students, up to 7,000 words.

Resit exam: If the bachelor’s thesis is awarded a fail grade, the students have the right to submit a reworked version once.