Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1420 Generelle prinsipper i atferdsanalyse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 1 - General Principles of Behavior Analysis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseÅrsstudium i psykologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Knowing how behaviour is influenced by conditions in the surroundings is essential and this knowledge can be used to plan and carry out different change and training measures. Special terminology is used to conduct precise analyses of behaviour and environmental influences.
Forkunnskapskrav
All
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen
- kjennskap til atferdsanalyses plass innen psykologi
- kjennskap til forskningsmetoder innen atferdsanalyse
- kunnskap om forsterkningsbetingelser
- kjennskap til hvordan atferd etableres, overføres og opprettholdes
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende atferdsanalytiske grunnbegreper
- definere og anvende metoder for å observere og registrere atferd
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for atferdsanalytisk strategi
- utføre og reflektere over egen presentasjonsteknikk
- utføre og reflektere over «discrete trials»-opplæring
- beskrive, utføre og reflektere over presisjonsopplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. l løpet av emnet skal studentene presentere oppgaver knyttet til pensum. Oppgavene vil bli gitt av faglærer.
Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Presentere individuelt tre gitte tema til medstudenter
- Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
- Evaluere tre presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk).
- Undervise medstudent pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjonsopplæring).
Alle arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.
Vurdering og eksamen
Emnet handler om kompetanseanalyse og yrkesteori tilpasset utdanningsprogrammet, samt læreplananalyse og undervisningsplanlegging. Det vil handle om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner. Ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv. Innholdet knyttes til opplæringens overordnet del, verdigrunnlag og kjerneelementer. Prosjektarbeid, relasjoner, kommunikasjon, gruppeprosesser og konflikthåndtering. Bruk av yrkesrelevant yrkeskunnskap og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Vurderingsuttrykk
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
Emneoverlapp
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling og utviklingsarbeid i grupper. Arbeid i basisgrupper videreføres.