Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1410 Atferdsanalyse 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
-
Innledning
Det er nødvendig å vite noe om hvordan atferd styres av betingelser i omgivelsene og å kunne anvende denne kunnskapen for å planlegge og gjennomføre endringstiltak. I denne sammenhengen er det nødvendig å lære et begrepsapparat som gjør det mulig å foreta presise analyser og å bruke disse analysene til praktisk endringsarbeid.
Emnet vil gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre disse analysene. Emnet består av to deler; Innføring i atferdsanalyse (5 sp omfang) og Generelle prinsipper i atferdsanalyse (10 sp i omfang).
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Læringsutbytter markert med (1) er knyttet til Innføring i atferdsanalyse. De øvrige læringsutbyttene er merket (2) og knyttet til Generelle prinsipper i atferdsanalyse.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen (determinisme, nøysomme forklaringer, funksjonelle analyser) med definisjoner og eksempler(1)
- atferdsanalytiske grunnbegreper (1)
- tiltak for endring av egen atferd (1)
- hva atferdsanalyse er: historie, private hendelser status(2)
- definisjon av atferd (2)
- metoder for å observere atferd (2)
- reliabilitet og validitet (2)
- eksperimentelle design (2)
- visuelle analyser (2)
- forsterkning: kontingenser, umiddelbarhet, deprivasjon, størrelse (2)
- ekstinksjon (2)
- differensiell forsterkning (2)
- shaping (2)
- forsterkningsskjema (2)
- diskriminasjon (2)
- generalisering (2)
- hjelp og fjerning av hjelp (2)
- imitasjon- og instruksjonstrening (2)
- betingede forsterkere (2)
- typer av straff (2)
- flukt og unngåelse (2)
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over presentasjonsteknikk (2)
- beskrive og reflektere over discrete trials opplæring (2)
- beskrive og reflektere over presisjonsopplæring (2)
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for atferdsanalytisk strategi (2)
- redegjøre for forsterkning (2)
- redegjøre for stimulus kontroll (2)
-
Arbeids- og undervisningsformer
Innføring i atferdsanalyse
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i delemnet er forelesninger, gruppearbeid med et selvstudieopplegg med oppgaver og kontrollspørsmål. Deltakelse i veiledning er obligatorisk. Delemnet avsluttes med en kunnskapstest.
Generelle prinsipper i atferdsanalyse
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i delemnet er forelesninger, inter-teaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. I løpet av emnet skal studentene utarbeide korte oppsummeringer knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom oppsummeringer, presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deltakelse på studieopplegg og veiledning (80 %)
-
Vurdering og eksamen
- Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
- Eksamensform: Mappeeksamen hvor 5 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer), inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
-
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
-
Sensorordning
En intern sensor.