EPN-V2

PSYK1410 Behavior Analysis 1 Course description

Course name in Norwegian
Atferdsanalyse 1
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Programme description
Course history

Introduction

Det er nødvendig å vite noe om hvordan atferd styres av betingelser i omgivelsene og å kunne anvende denne kunnskapen for å planlegge og gjennomføre endringstiltak. I denne sammenhengen er det nødvendig å lære et begrepsapparat som gjør det mulig å foreta presise analyser og å bruke disse analysene til praktisk endringsarbeid.

Emnet vil gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre disse analysene. Emnet består av to deler; Innføring i atferdsanalyse (5 sp omfang) og Generelle prinsipper i atferdsanalyse (10 sp i omfang).

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Læringsutbytter markert med (1) er knyttet til Innføring i atferdsanalyse. De øvrige læringsutbyttene er merket (2) og knyttet til Generelle prinsipper i atferdsanalyse.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen (determinisme, nøysomme forklaringer, funksjonelle analyser) med definisjoner og eksempler(1)
  • atferdsanalytiske grunnbegreper (1)
  • tiltak for endring av egen atferd (1)
  • hva atferdsanalyse er: historie, private hendelser status(2)
  • definisjon av atferd (2)
  • metoder for å observere atferd (2)
  • reliabilitet og validitet (2)
  • eksperimentelle design (2)
  • visuelle analyser (2)
  • forsterkning: kontingenser, umiddelbarhet, deprivasjon, størrelse (2)
  • ekstinksjon (2)
  • differensiell forsterkning (2)
  • shaping (2)
  • forsterkningsskjema (2)
  • diskriminasjon (2)
  • generalisering (2)
  • hjelp og fjerning av hjelp (2)
  • imitasjon- og instruksjonstrening (2)
  • betingede forsterkere (2)
  • typer av straff (2)
  • flukt og unngåelse (2)

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over presentasjonsteknikk (2)
  • beskrive og reflektere over discrete trials opplæring (2)
  • beskrive og reflektere over presisjonsopplæring (2)

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for atferdsanalytisk strategi (2)
  • redegjøre for forsterkning (2)
  • redegjøre for stimulus kontroll (2)

Teaching and learning methods

Innføring i atferdsanalyse

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i delemnet er forelesninger, gruppearbeid med et selvstudieopplegg med oppgaver og kontrollspørsmål. Deltakelse i veiledning er obligatorisk. Delemnet avsluttes med en kunnskapstest.

Generelle prinsipper i atferdsanalyse

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i delemnet er forelesninger, inter-teaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. I løpet av emnet skal studentene utarbeide korte oppsummeringer knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom oppsummeringer, presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Course requirements

Deltakelse på studieopplegg og veiledning (80 %)

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Mappeeksamen hvor 5 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer), inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Examiners

En intern sensor.