EPN-V2

PSYK1210 Generell og historisk innføring i psykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
General and Historical Introduction to Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en første innføring i sentrale psykologiske temaer og er en plattform for videre studier i psykologi. Emnet vil gi et grunnlag for å forstå psykologi som et bredt forskningsfelt som dekker mange områder, og også gi en oversikt over kliniske metoder i psykologi. Emnet gir orientering om viktige generelle temaer som psykologien er opptatt av å belyse og trekk ved deres historie.

Forkunnskapskrav

Emnet gir en første innføring i sentrale psykologiske temaer og er en plattform for videre studier i psykologi. Emnet vil gi et grunnlag for å forstå psykologi som et bredt forskningsfelt som dekker mange områder, og også gi en oversikt over kliniske metoder i psykologi. Emnet gir orientering om viktige generelle temaer som psykologien er opptatt av å belyse og trekk ved deres historie.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for vitenskapelige metoder i psykologi
  • redegjøre for evolusjonær og biologisk basis for atferd
  • beskrive kognitive prosesser, intelligens og måling av intelligens
  • redegjøre for læring og atferdsanalyse
  • beskrive motivasjon, emosjoner, stress og helse
  • redegjøre for hukommelse, sansing og persepsjon
  • redegjøre for personlighet og individuelle forskjeller
  • redegjøre for psykiske forstyrelser/lidelser og klinisk psykologi
  • beskrive historisk utvikling og viktige bidragsytere

Ferdigheter

Studenten kan

  • innhente, kritisk vurdere og integrere sentrale temaer i psykologi, som angitt i «Kunnskap»

Generell kompetanse

Studenten kan

  • presentere fagstoff for, og utveksle synspunkter med, medstudenter
  • reflektere over psykologiens historie og psykologi som vitenskap i dag

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må være tatt opp på studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og obligatoriske undervisningsdager

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for vitenskapelige metoder i psykologi
  • redegjøre for evolusjonær og biologisk basis for atferd
  • beskrive kognitive prosesser, intelligens og måling av intelligens
  • redegjøre for læring og atferdsanalyse
  • beskrive motivasjon, emosjoner, stress og helse
  • redegjøre for hukommelse, sansing og persepsjon
  • redegjøre for personlighet og individuelle forskjeller
  • redegjøre for psykiske forstyrelser/lidelser og klinisk psykologi
  • beskrive historisk utvikling og viktige bidragsytere

Ferdigheter

Studenten kan

  • innhente, kritisk vurdere og integrere sentrale temaer i psykologi, som angitt i «Kunnskap»

Generell kompetanse

Studenten kan

  • presentere fagstoff for, og utveksle synspunkter med, medstudenter
  • reflektere over psykologiens historie og psykologi som vitenskap i dag

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. l tillegg vil det bli holdt seminarer med vekt på presentasjon av psykologifaglige tekster. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor.

Emneoverlapp

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:;

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og obligatoriske undervisningsdager