EPN-V2

PSYK1200 Psykologiens historie Emneplan

Engelsk emnenavn
The History of Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i psykologifagets metodiske og teoretiske fundament, psykologiens opprinnelse og utvikling som vitenskapelig disiplin. Dette inkluderer en gjennomgang av filosofiske forløpere for psykologi, begynnende eksperimentpsykologi, psykoanalyse, behaviorisme, læringsteorier inkludert sosial-kognitiv, utviklingspsykologi, humanistisk psykologi og kognitiv psykologi. Det gir også en kort innføring i en vitenskapsteoretisk tilnærming til psykologi og atferdsanalyse.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om forskjellen på rasjonalitet og empirisisme
  • kunnskap om strukturalisme og funksjonalisme
  • kunnskap om viktige bidragsytere til psykologi som fag
  • kjennskap til ulike eksperimenter i læring og hukommelse
  • kjennskap til ulike fenomener og eksperimenter i gestaltpsykologi (eks "pi")

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over forskjellen på essensialisme og operasjonalisme
  • beskrive og reflektere over vitenskap og avvisning av case-studier, viktighet av spesifikke prediksjoner og kjennetegn på et eksperiment

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over psykologifagets historie og psykologi som vitenskap i dag

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. I løpet av emnet kan studentene innlevere 4 øvingsoppgaver knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på obligartorisk seminar med presentasjon av angitt fagstoff

Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Emne 1 må være bestått før man kan ta eksamen i emne 2

Sensorordning

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • kunnskap om rollen som veileder og coach

;

Ferdigheter

Studenten har:

  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veilednings- og coachingprosesser
  • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser

;

Generell kompetanse

Studenten har:

  • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
  • grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
  • grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching