Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1200 Psykologiens historie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The History of Psychology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten har
- Spesialisert innsikt i utfordringer innenfor et begrenset felt innen administrasjon og styring.
- Inngående forståelse for hva tverrfaglig tilnærming innebærer og kan bidra med
Ferdigheter:
Studenten kan
- Planlegge, organisering og gjennomføre et tverrfaglig prosjekt formulert av en ekstern oppdragsgiver.
- Kombinere kunnskap og teoretiske perspektiver fra ulike fag innen studiet for å belyse reelle utfordringer for administrasjon og styring i offentlig sektor.
- Benytte relevant teori og metode i et prosjektarbeid.
- Reflektere og vurdere eget arbeid.
- Reflektere over hvordan disipliner, teorier og metoder er relevante for oppgaven.
Generell kompetanse:
Studenten kan
- Samarbeide om et prosjekt.
- Presentere resultater fra et prosjekt muntlig og skriftlig.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Arbeidskrav
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å knytte sammen teori og praksis. Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gjennomføring av minst tre veiledningssamtaler, fortrinnsvis med studenter. Veiledningssamtalene dokumenteres med refleksjonslogg. Refleksjonslogg med bakgrunn i den første veiledningssamtalen, omfang: om lag 1000 ord. Refleksjonslogg med bakgrunn i de to neste veiledningssamtalene; totalt om lag 1300 ord.
- Refleksjonslogg på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd. Omfang: om lag 1300 ord.
- Skriftlig oppsummering av egen utvikling i veilederrollen etter øvelse på samling. Omfang: om lag 1000 ord.
- Muntlig gruppefremlegg av selvvalgt tema knyttet til praksislærerfunksjonen. Omfang om lag 20 minutter. Digitale verktøy benyttes i fremlegget.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til en ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor obligatorisk deltakelse på samlinger og i basisgrupper.
Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Anneli Sundqvist
Vurdering og eksamen
Bestått/ Ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor.
Vurderingsuttrykk
Innholdet er formulert i to hovedtema: innføring i veiledning og praksisopplæring i barnehagelærerutdanning.
Tema 1: Innføring i veiledning
- Grunnleggende begreper i veiledning.
- Teorier og metoder i veiledningen.
- Kommunikasjon og samspill.
- Oppbygging og struktur i veiledningssamtaler.
- Etikk, makt og kontroll.
Tema 2: Praksisopplæring i barnehagelærerutdanning
- Å være praksislærer.
- Krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer og dokumenter knyttet til praksisopplæringen.
- Utvikling av studenters profesjonskompetanse/profesjonsidentitet.
- Veiledning og vurdering.
- Didaktiske analyse som grunnlag for veiledning.
- Barnehagen som læringsarena.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor