EPN-V2

PSYK1200 Psykologiens historie Emneplan

Engelsk emnenavn
The History of Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har

  • Spesialisert innsikt i utfordringer innenfor et begrenset felt innen administrasjon og styring.
  • Inngående forståelse for hva tverrfaglig tilnærming innebærer og kan bidra med

Ferdigheter:

Studenten kan

  • Planlegge, organisering og gjennomføre et tverrfaglig prosjekt formulert av en ekstern oppdragsgiver.
  • Kombinere kunnskap og teoretiske perspektiver fra ulike fag innen studiet for å belyse reelle utfordringer for administrasjon og styring i offentlig sektor.
  • Benytte relevant teori og metode i et prosjektarbeid.
  • Reflektere og vurdere eget arbeid.
  • Reflektere over hvordan disipliner, teorier og metoder er relevante for oppgaven.

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • Samarbeide om et prosjekt.
  • Presentere resultater fra et prosjekt muntlig og skriftlig.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Arbeidskrav

Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å knytte sammen teori og praksis. Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gjennomføring av minst tre veiledningssamtaler, fortrinnsvis med studenter. Veiledningssamtalene dokumenteres med refleksjonslogg. Refleksjonslogg med bakgrunn i den første veiledningssamtalen, omfang: om lag 1000 ord. Refleksjonslogg med bakgrunn i de to neste veiledningssamtalene; totalt om lag 1300 ord.
  • Refleksjonslogg på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd. Omfang: om lag 1300 ord.
  • Skriftlig oppsummering av egen utvikling i veilederrollen etter øvelse på samling. Omfang: om lag 1000 ord.
  • Muntlig gruppefremlegg av selvvalgt tema knyttet til praksislærerfunksjonen. Omfang om lag 20 minutter. Digitale verktøy benyttes i fremlegget.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til en ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor obligatorisk deltakelse på samlinger og i basisgrupper.

Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Anneli Sundqvist

Vurdering og eksamen

Bestått/ Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk

Innholdet er formulert i to hovedtema: innføring i veiledning og praksisopplæring i barnehagelærerutdanning.

Tema 1: Innføring i veiledning

  • Grunnleggende begreper i veiledning.
  • Teorier og metoder i veiledningen.
  • Kommunikasjon og samspill.
  • Oppbygging og struktur i veiledningssamtaler.
  • Etikk, makt og kontroll.

Tema 2: Praksisopplæring i barnehagelærerutdanning

  • Å være praksislærer.
  • Krav og oppgaver som ligger til funksjonen som praksislærer og dokumenter knyttet til praksisopplæringen.
  • Utvikling av studenters profesjonskompetanse/profesjonsidentitet.
  • Veiledning og vurdering.
  • Didaktiske analyse som grunnlag for veiledning.
  • Barnehagen som læringsarena.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor