EPN-V2

PSYFY6300 Psykomotorisk fysioterapi ved kriser og traumer Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor physiotherapy and traumatic experiences
Studieprogram
Videreutdanning i psykomotorisk fysioterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tilrettelegger for utdyping og videreutvikling av klinisk kompetanse og handlingsrepertoar i psykomotorisk fysioterapi. Det gir grunnlag for å forstå menneskers reaksjonsmønstre ved kriser, og for å vurdere om og hvordan en kan gi individuelt tilpasset psykomotorisk fysioterapi til mennesker som har opplevd eller har store livsbelastninger. Emnet omfatter veiledet praksis, gruppeveiledning i NPMF og ledelse av opplevelsesorienterte bevegelsesgrupper.

Forkunnskapskrav

Eksamen i PSYFY6100 og PSYFY6200 må være bestått.

Læringsutbytte

Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om belastningslidelser, psykiske lidelser og sammensatte tilstander
  • har oppdatert empirisk kunnskap om hvordan mennesker kan reagere i traumatiske situasjoner og om hvordan traumer kan gi symptomer, lidelser og sykdom
  • kan gjøre rede for teorier om gruppedynamikk og gruppeprosesser, og ha innsikt i gruppens betydning for mennesker i traumatiske livssituasjoner
  • kan gjøre rede for og begrunne psykomotorisk fysioterapi i en tverrfaglig kontekst innen psykisk helsearbeid i kommune- og spesialisthelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan ut fra kroppslige funn tilpasse psykomotorisk fysioterapi til den enkelte pasients ressurser og grad av belastning
  • har inngående ferdigheter i å utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi der erfarings- og opplevelsesorienterte samtaler inngår
  • kan tilpasse, tilrettelegge og instruere fysisk aktivitet individuelt og på gruppenivå
  • kan ha selvstendig ansvar for bevegelsesgrupper der deltakernes refleksjon over egne kroppslige og følelsesmessige erfaringer vektlegges
  • kan reflektere over erfaringer med gruppedynamikk og gruppeprosesser
  • kan redegjøre for selvstendige vurderinger som en del av flerfaglig utredning av pasienter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og vurdere relevante problemstillinger relaterte til kroppsfunn, krisereaksjoner, livshistorie og aktuell livssituasjon hos den enkelte pasient
  • reflektere over etiske problemstillinger
  • ta en aktiv rolle i faglige diskusjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har tre ukesamlinger.

Praksisstudier

Psykomotorisk fysioterapi

Praksisperiode 2 består av minimum 100 pasientbehandlingstimer. Studentene får gruppeveiledning.

Studenten skal levere refleksjonsnotat til veileder ved sluttvurdering av praksisperioden.

Bevegelsesgruppe

Studenten skal lede én bevegelsesgruppe over åtte ganger à ca. 60 minutter. Antall deltakere i gruppen skal være fem til åtte. Hvis ikke behandlingstedet har egnet rom, må studentene sørge for annet lokale.

Video-opptak

Studentene skal vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning. Opptakene danner grunnlag for faglige diskusjoner og ferdighetstrening. Tilbakemelding gis av medstudenter, lærere og veiledere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Tre skriftlige oppgaver.
  • Fagnotat som skal inneholde en teoretisk analyse av gruppedynamikk og -prosess.
  • Journal til klinikk i veiledningsgruppen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, veiledningsgrupper og timeplanfestet gruppearbeid.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må

  • kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt
  • praksisperiode 2 i NPMF være bestått
  • arbeidskravene være godkjent

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over to dager:

  • Dag 1: Undersøkelse av pasient, skriving av journal.
  • Dag 2: Gjennomføre prøvebehandling tilpasset den aktuelle pasienten.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala: A-F, der A-E er bestått og F ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle studenter.