Studieinfo emne PSYFY6200 2019 HØST
PSYFY6200 Kommunikasjon og relasjoners betydning i psykomotorisk fysioterapi og psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychomotor physiotherapy and mental health care: The importance of communication and therapeutic relations
- Studieprogram
-
Videreutdanning i psykomotorisk fysioterapi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fire ukesamlinger. Det inneholder teorier om relasjoner og relasjonens betydning i psykisk helsearbeid. Det omfatter trening i kliniske og relasjonelle ferdigheter, der kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Emnet omfatter også veiledet praksis, gruppeveiledning i psykiske lidelser, gruppeveiledning i NPMF og observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.
Forkunnskapskrav
Eksamen i PSYFY6100 må være bestått.
Læringsutbytte
Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om relasjonens og kontekstens betydninger i terapeutiske sammenhenger
- kan gjøre rede for og begrunne kommunikasjonens betydning ved behandling av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- har oversikt over velferdsordninger og trygdefaglige emner
Ferdighet
Studenten kan
- utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi i samspill med pasienten
- etablere og vedlikeholde en terapeutisk allianse med pasienten ved å ha en målrettet, profesjonell og empatisk holdning
- observere og analysere behandlingsprosesser der terapeuten kan tilpasse egne handlinger i det terapeutiske samspillet
- analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
- bidra konstruktivt i veiledningsgrupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan sammen med pasienten reflektere over hvilken betydning livssituasjon og relasjoner kan ha for helse og sykdom
- kan reflektere over kommunikasjons- og interaksjonsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, veiledet ferdighetstrening, gruppearbeid, seminarer og selvstudier.
Praksisstudier
Studentene skal fortsette praksisperiode 1, klinisk praksis i NPMF, og totalt ha gjennomført 80 pasientbehandlingstimer i løpet av den første praksisperioden. Studentene får gruppeveiledning.
Videoopptak
Studentene skal i løpet av emnet vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning. Opptakene danner grunnlag for faglige diskusjoner og ferdighetstrening. Tilbakemelding gis av medstudenter, lærere og veiledere.
Observasjonspraksis
Studenten skal ha fem dagers observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å framstille seg til eksamen:
Obligatorisk tilstedeværelse
-
90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og veiledningsgruppe
-
80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
Arbeidskrav
-
gruppearbeid knyttet til psykiske lidelser presentert i plenum
-
gjennomført fem dager observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste
-
gjennomført praksisperiode 1
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Mappeeksamen, baser på to skriftlige oppgavene studentene arbeider med hele semesteret.
Tidspunkt: Slutten av 2. semester.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F der A-E er bestått og F ikke bestått.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Minimum 25 % vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.