EPN

PSYFY6200 Kommunikasjon og relasjoners betydning i psykomotorisk fysioterapi og psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Psychomotor physiotherapy and mental health care: The importance of communication and therapeutic relations
Studieprogram
Videreutdanning i psykomotorisk fysioterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har tre ukesamlinger. Det inneholder teorier om relasjoner og relasjonens betydning i psykisk helsearbeid. Det omfatter trening i kliniske og relasjonelle ferdigheter, der kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Emnet omfatter også veiledet praksis, gruppeveiledning i NPMF og observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.

Forkunnskapskrav

Eksamen i PSYFY6100 må være bestått. 

Læringsutbytte

Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relasjonens og kontekstens betydninger i terapeutiske sammenhenger
  • kan gjøre rede for og begrunne kommunikasjonens betydning ved behandling av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
  • har oversikt over velferdsordninger og trygdefaglige emner

Ferdighet

Studenten kan

  • utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi i samspill med pasienten
  • etablere og vedlikeholde en terapeutisk allianse med pasienten ved å ha en målrettet, profesjonell og empatisk holdning
  • observere og analysere behandlingsprosesser der terapeuten kan tilpasse egne handlinger i det terapeutiske samspillet
  • analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
  • bidra konstruktivt i veiledningsgrupper 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan sammen med pasienten reflektere over hvilken betydning livssituasjon og relasjoner kan ha for helse og sykdom
  • kan reflektere over kommunikasjons- og interaksjonsprosesser  

Innhold

Praksisstudier Psykomotorisk fysioterapi

Studentene skal fortsette praksisperiode 1, klinisk praksis i NPMF, og totalt ha gjennomført 100 pasientbehandlingstimer i løpet av de to emnene. Studentene får gruppeveiledning. 

Studentene skal vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning. 

Observasjonspraksis

Studenten skal ha ti dagers observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste. 

Arbeids- og undervisningsformer

(mangler info)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To skriftlige oppgaver: på henholdsvis 2000 til 2500 ord og 2500 til 3000 ord. Oppgavene skal analysere erfaringer fra praksis i lys av teoretiske perspektiver på samhandling og kommunikasjon. 

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, veiledningsgruppe og timeplanfestet gruppearbeid.

For å fremstille seg til eksamen må

  • eksamen i PSYFY6100 være bestått
  • kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt
  • praksisperiode 1 i NPMF være bestått
  • observasjonspraksis være gjennomført
  • arbeidskravene være godkjent

Vurdering og eksamen

Læringsutbyttene.

Individuell muntlig eksamen, inntil 45 minutter.

Tidspunkt: Slutten av 2. semester.

Hjelpemidler ved eksamen

(Hjelpemidler er ikke beskrevet.)

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A-F der A-E er bestått og F ikke bestått.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle studenter.