Programplaner og emneplaner - Student
PSYD6200 Fordypning i psykososialt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation in Psychosocial Services
- Studieprogram
-
Videreutdanning i psykisk helsearbeid, deltid
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om rammefaktorer for det spesialpedagogiske arbeidet
- har kunnskap om sentrale begreper i spesialpedagogisk arbeid
- har kunnskap om barn og unges utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre enkle observasjoner av barn
- kan reflektere over bruk av individuelle opplæringsplaner som hjelpemiddel i arbeidet
- kan reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak i barnehage, skole og SFO
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen
- viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov
Forkunnskapskrav
Bestått emne PSYD6110 Tverrfaglig fundament i psykisk helsearbeid, 20 sp for å påbegynne emnet.
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene ha bestått PSYDPRA Praksis- utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse, 15 sp.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord per oppgave
- Presentere og diskutere disposisjon for eksamensoppgaven med medstudenter i gruppe på 3 - 5 studenter. Dette dokumenteres individuelt ved enten en skriftlig oppgave på 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeids- og undervisningsformer
Muntlig eksamen i grupper* på 2-4 studenter. Under eksamen skal studentene presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 45-60 minutter pr gruppe.
*Det kan i særlige tilfeller søkes om å avlegge eksamen individuelt
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 2 dager på inntil 2000 ord
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Intern sensur