EPN-V2

PSYD6200 Fordypning i psykososialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Psychosocial Services
Studieprogram
Videreutdanning i psykisk helsearbeid, deltid
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om rammefaktorer for det spesialpedagogiske arbeidet
  • har kunnskap om sentrale begreper i spesialpedagogisk arbeid
  • har kunnskap om barn og unges utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre enkle observasjoner av barn
  • kan reflektere over bruk av individuelle opplæringsplaner som hjelpemiddel i arbeidet
  • kan reflektere over ulike spesialpedagogiske tiltak i barnehage, skole og SFO

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende etiske prinsipper i yrkesutøvelsen
  • viser forståelse for likeverdig opplæring for barn og unge med ulike behov

Forkunnskapskrav

Bestått emne PSYD6110 Tverrfaglig fundament i psykisk helsearbeid, 20 sp for å påbegynne emnet.

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene ha bestått PSYDPRA Praksis- utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse, 15 sp.

Læringsutbytte

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. To skriftlige, individuelle oppgaver om egen læring og refleksjon over faglig innhold i emnet. Omfang: 300-700 ord per oppgave
  2. Presentere og diskutere disposisjon for eksamensoppgaven med medstudenter i gruppe på 3 - 5 studenter. Dette dokumenteres individuelt ved enten en skriftlig oppgave på 800 - 1200 ord eller en videologg på 3 - 5 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

Arbeids- og undervisningsformer

Muntlig eksamen i grupper* på 2-4 studenter. Under eksamen skal studentene presentere og reflektere over en spesialpedagogisk problemstilling eller tema knyttet til emnets faglige innhold. Refleksjonen skal være praksisrelatert og knyttet opp mot emnets læringsutbytte og relevant teori. Omfang: 45-60 minutter pr gruppe.

*Det kan i særlige tilfeller søkes om å avlegge eksamen individuelt

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 2 dager på inntil 2000 ord

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Intern sensur