EPN

PSYD6110 Tverrfaglig fundament i psykisk helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Interdisciplinary Foundation in Mental Health Care
Studieprogram
Videreutdanning i psykisk helsearbeid, deltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Felles innholdsdel består av tre tema, jfr. rammeplanen.

  • Tema 1 Mennesket, psykiske lidelser og det sosiale miljø belyser hvordan psykiske lidelser kan forstås, hvordan de arter seg og hvordan de kan oppleves av den enkelte og omverdenen. Emnet omhandler både helsefremmende arbeid, forebygging og behandling som benyttes ved psykiske lidelser.
  • Tema 2 Tjenestene for mennesker med psykiske lidelser tar for seg oppbyggingen av tjenestetilbudet til mennesker med psykiske lidelser og deres omgivelser og faglig samarbeid på tvers av yrkesgrupper og tjenestenivå. Aktuelle lover som regulerer fagfeltet og de utfordringer som oppstår ved bruk av tvungent psykisk helsevern blir belyst.
  • Tema 3 Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning setter fokus på forutsetninger for kommunikasjon, samhandling, etikk og relasjon i psykisk helsearbeid og på kandidatens egen rolle og evne i slike sammenhenger.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om perspektiver, begreper og teorier knyttet til beskrivelse og forståelse av psykisk helse, - uhelse og rusmisbruk
  • har inngående kunnskap om risikofaktorer for utvikling psykiske uhelse
  • har forståelse for menneskelig mangfold, også i et flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i forhold til aktuelle befolkningsgrupper i lys av empowerment-tenkning

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise forståelse for relasjonens betydning og omsorgsmessige konsekvenser for mennesker som har psykiske lidelser og deres pårørende, med utgangspunkt i deres resurser, ønsker og behov
  • kan anvende kommunikasjonskunnskap og samhandle med brukere, pårørende, faggrupper og ulike nivåer i helse- og sosialtjenesten
  • kan analysere opplevelser og konsekvenser av psykiske lidelser
  • kan forholde seg analytisk til sammenhengene mellom perspektiv, etikk og behandlingsmodeller 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har inngående forståelse av behovet for varierte, sammenhengende og helhetlige tilbud
  • har evne til å sette seg inn i opplevelser og konsekvenser av psykiske lidelser
  • kan anerkjenne og gjøre seg bruk av andre faggruppers kompetanse i et forpliktende tverrfaglig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom arbeid i grupper, prosjektarbeid, rollespill m/evt. bruk av videoopptak, forelesninger, film, selvstudium og evt. ekskursjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

 

  • 3 refleksjonsnotater, hver på inntil 1000 ord
  • 1 prosjektarbeid som avsluttes med framlegg i plenum og evt. en skriftlig rapport, inntil 1000 ord
  • på bakgrunn av tidligere refleksjonsnotater lages et notat som evalueres i studiegruppen av medstudenter og lærer, inntil 1500 ord
  • 10 timers gruppeveiledning (fra 1. til 2. semester)

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:    Læringsutbyttene

Eksamensform:         Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Omfang på inntil 4000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter etter gradert skala, A til E for bestått, F for ikke bestått

Sensorordning

Intern og ekstern