Programplaner og emneplaner - Student
PS9500 Safety of journalists Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Safety of journalists
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i samfunnsvitenskapEnkeltemner fra ph.d.-program i samfunnsvitenskap
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F.
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Læringsutbytte
Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills and general competence).
Knowledge The candidate
- has in-depth knowledge of and insight into the study of the safety of journalisms internationally and have a good overview of the main lines of argument in central theoretical and professional debates in the field.
- has in-depth knowledge and understanding of key theoretical approaches and is familiar with cutting edge knowledge including aspects of digital safety, self-censorship, gender issues, investigating sensitive issues, covering protests, war and conflict, journalistic collaborations, financial and legal security of journalists.
- has knowledge about measures that can improve the situation for journalists and journalism, including the role of UN, UNESCO and NGOs in the field of freedom of speech and journalism.
Skills The candidate
- can compare, analyse and contribute to developing concepts and ideas in the field of the safety of journalists
- can reflect on and communicate the research in the field and its development in abroader conceptual context
General competence
- assessing and identifying new research questions in the field.
- taking part in collaborative learning methods such as Collaborative Online International Learning (COIL).
- taking part in debates in national and international fora.
Arbeids- og undervisningsformer
Digital kompetanse for lærere er orientert rundt tre hovedområder som er fordelt på fire moduler:
Digital kompetanse og læring: Hovedområdet omfatter læringsteori og læreplaner, arbeids- og læringsformer, digitale verktøy og lærerrollen samt vurdering og utprøving av digitale læringsressurser. I tillegg omfatter dette hovedområdet utarbeidelse av undervisningsopplegg der digitale verktøy er integrert. Det blir lagt vekt på aktuelle læreplaner i skolen og refleksjoner rundt bruk av digitale verktøy i henhold til disse.
Bruk av digitale verktøy: Hovedområdet omfatter bruk av programmer for tekst-, tall-, lyd- og bildebehandling, video, presentasjoner, koding og søk, navigasjon og publisering på Internett. Det blir lagt vekt på praktisk utforsking av skolerelevant programvare. Studentene skal kunne bruke programvare som støtte i eget arbeid samt undervise og veilede elever i slik bruk.
IKT i skole og samfunn: Hovedområdet omfatter sider ved bruk av digitale verktøy og ressurser i samfunn og arbeidsliv som er relevante for lærernes arbeidsoppgaver i skole, barnehage og opplæring. Det omfatter teknologihistorie og digital dømmekraft med personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing.
Disse hovedområdene fordeles over følgende fire moduler der modul 1 er teoretisk orientert, de tre andre mer praktisk.
- Digital kompetanse i undervisning og læring
- Sammensatte tekster
- Koding og digital tallbehandling
- Sosiale medier og digitale læringsressurser
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Active participation in the seminars is necessary to adequately understand the course material and themes. Participation is mandatory and expected in all lectures and seminars. Only a minor absence can be accepted in certain circumstances after application. In these cases, lack of participation can be substituted alternative arrangements such as active reading of the relevant syllabus literature.
Course requirements are assessed as confirmed or not confirmed. The course requirement must be completed and confirmed within the given deadline in order to have the right to submit a final essay.
Vurdering og eksamen
Confirmed participation in the course and accepted final essay gives 5 ECTS credits. A final essay of between 7-10 pages (Arial /Calibri font size 12, spacing 1,5) shall be submitted within 2 months of course conclusion. The quality should give a clear indication that the essay can be developed into a publishable article The students are encouraged to work in cross-country teams and publish joint essays, for instance based on small research conducted jointly. If two students work together the length of the final essay will be approx. 14-18 pages.
Assessment is pass/ fail. If an essay is considered not passed, the candidate may submit a revised essay once within a specified time.
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
Vurderingsuttrykk
Assessment is pass/ fail. If an essay is graded fail, the candidate has one opportunity to resubmit a revised essay within a given time period.
Sensorordning
The final essay is assessed by the course lecturer.