Programplaner og emneplaner - Student
PS9350 Theories in Library and Information Science (7,5 ECTS) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theories in Library and Information Science (7,5 ECTS)
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The subject is mandatory for all candidates in the Information, Library and Archival specialization. The candidates are encouraged to complete the course early in their studies.
Forkunnskapskrav
No prerequisites.
Læringsutbytte
Knowledge
The candidate has in-depth knowledge of
- the development and institutionalization of library and information science as a field of research
- an understanding of the concept of information and the relationship between information, knowlege, and culture
- the intellectual foundation for and theoretical perspective of the field's core areas
- the academic/professional debate of what the platform of library and information science consists of
Skills
The candidate is able to
- place his/her dissertation project in a library and information science theory and research tradition
- communicate with researchers in the field and other students across sub- academic areas that the candidates chose to specialize in
- reflectively discuss the relationship between library and information science as an area of research and practice
Arbeids- og undervisningsformer
The subject consists of seminars, lectures and independent studies. The pedagogical approach involves active participation in seminars/lectures, and commenting on presentations from the other students.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Participation is mandatory and expected in all lectures and seminars. Only a minor absence can be accepted in certain circumstances after application.
Vurdering og eksamen
The candidate shall write an essay of approximately 4.500 - 5.500 words. The essay shall be handed in no later than 2 months after the subject is concluded.
If an essay is considered not passed, the candidate may submit a revised essay once within a specified time.
Hjelpemidler ved eksamen
I dette emnet skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til utvikling av programvaresystemer. Studenten skal få innsikt i hvordan systemenes egenskaper defineres, hvilke rammer som gjelder for utviklingen, og hvordan utviklingsprosessen ledes. Videre skal studenten kunne forstå noe av kompleksiteten i samspillet mellom programvaresystemer og ulike bruker- og interessegrupper. Studenten skal forstå essensen i og utvikle en kritisk sans for vurdering av både moderne (inkludert smidige) og tradisjonelle metoder og teknologier for systemutvikling.
Vurderingsuttrykk
Ingen ut over opptakskrav.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan gjøre rede for:
- ulike faser og aktiviteter som inngår i systemutvikling,
- ulike metoder og teknologier for systemutvikling og
- bruk av ulike prosessmodeller, metoder, teknikker og verktøy for å oppnå prosjekt- og systemkvalitet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende metoder og teknikker for å innhente, analysere og spesifisere krav til et system,
- designe programvaresystemer og
- vurdere hensiktsmessige prosesser, metoder, teknikker og verktøy for utvikling av programvare.
- lage systemdesign på grunnlag av kravanalyse
Generell kompetanse
Studenten har:
- kjennskap til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
Opptakskrav
Forelesninger og øvinger. Obligatoriske oppgaver utføres i grupper. Gruppestørrelsen er normalt 3 til 5 studenter.