Programplaner og emneplaner - Student
PRPRO1000 Praktisk prosjektledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied project management
- Studieprogram
-
Praktisk prosjektledelse
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Et praktisk rettet utdanningstilbud i prosjektledelse som gir en grunnleggende innføring i prosjekt som arbeidsform. Opplæringen leder studentene gjennom grunnleggende prosjektledelsestemaer og de ulike rollene innenfor dette fagområdet, samt introduserer de til moderne digitale verktøy som er nødvendige for å lykkes i å iverksette, lede og realisere gevinster fra prosjekter i byggebransjen. Emnet vil også omfatte temaer som prosjektutforming, beslutningstaking, koordinering og planlegging relatert til krav fra byggeplass, produksjon, kunder og interessenter generelt.
Anbefalte forkunnskaper
To års akademisk utdanning innen relevante emner, eller betydelig praktisk erfaring fra prosjekter.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har tilegnet seg
• grunnleggende kunnskap om prosjekttemaer som omfang, mål, effekt, prosjektnedbrytningsstruktur (PNS), fremdriftsplanlegging, kostnader og ressursplanlegging
• kunnskap om prosjektstrategier, strategiske analyser, muligheter og planlegging generelt
• grunnleggende kunnskap om prosjektledelse, inkludert ledelsesteorier, prosjektleders rolle og prosjektgjennomføring generelt
• kunnskap om hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (som linje og matrise) og kunne forklare fordeler og ulemper ved de ulike modellene
• praktisk kunnskap om prosjektprosesser, og hvordan identifisere og analysere fallgruver og utfordringer knyttet til prosjektinitieringsfasen og kjenne til viktige forutsetninger for å optimalisere prosjektsuksess og verdier for oppdragsgivere og andre interessenter
• kunnskap om de vanligste kriterier for prosjektkontroll metoder og implementering av disse
• kunnskap om ulike innkjøpsformater inkludert nye innovative samarbeidsmodeller samt standard kontraktsmodeller.
Ferdigheter
Studenten kan
• lede ulike prosjekter fra planlegging til leveranse i henhold til etablert prosjektpraksis
• utarbeide realistiske prosjektmål og suksesskriterier
• Identifisere og evaluere interessenters påvirkning på prosjekter
• Illustrere hvordan prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) kan etableres og brukes til å styre prosjekter
• benytte verktøy og prosesser for å overvåke og kontrollere et prosjekt og utføre risikostyring for å møte prosjektets krav til tid, kostnader og kvalitet
• løse utfordringer knyttet til ressursbegrensninger i prosjektet gjennom utjevning av ressurser, tidsbruk, endring av relasjoner, eller bruk av flyt/slakk
• bruke indekser og metoder (f.eks. kostnads- og tidsindekser) for å overvåke prosjektstatus og for å etablere fremtidige prognoser og forutse den sannsynlige påvirkningen på den endelige kostnaden og varigheten av prosjektet
• samarbeide og bidra til tverrfaglig samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid til egen arbeidssituasjon.
Generell kompetanse
Studenten
• har kompetanse til å fatte kvalifiserte beslutninger basert digitale prosjektstyringsverktøy for å oppnå ønsket resultat innenfor de definerte kostnader- og kvalitetsmål
• forstått utfordringer som oppstår i prosjekter vedrørende tid og kostnader og hvordan de skal håndteres
• har tilegnet seg teoretisk kunnskap for planlegging og styring av prosjektledelsesprosessen og evne til å anvende dem i praktiske scenarioer.
Arbeids- og undervisningsformer
Temaene i dette kurset vil bli undervist gjennom en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, casestudier og dialog rundt et prosjektcase, med vekt på aktiv læring. Diskusjonene vil ta utgangspunkt i presentasjoner av virkelige ledelsessituasjoner som beskriver et sett med problemer som krever ledelsesmessige beslutninger og bruk av ulike verktøy og teknikker. Undervisningsaktivitetene vil foregå over 4 dager, fordelt på 2 fysiske samlinger på 2 dager hver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Mappeeksamen bestående av:
• En skriftlig gruppebesvarelse på 3000-5000 ord, i grupper på 2-4 personer
• En muntlig gruppepresentasjon (20 min) og spørsmål og svar (10 min)
Mappen vurderes i sin helhet og eksamensresultat kan ikke påklages.
Ved ikke bestått eksamen eller gyldig fravær vil kontinuasjonseksamen bestå av en ny skriftlige rapport.
Hjelpemidler ved eksamen
Skriftlig rapport: Alle hjelpemidler er tillatt.
Muntlig: Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.